Навигација

Опис предмета

21М15016 - Фигуре са маргине у хиспаноамеричкој књижевности и кинематографији

Спецификација предмета
НазивФигуре са маргине у хиспаноамеричкој књижевности и кинематографији
Акроним21М15016
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
      Условљеност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаСтуденти ће се упознати са основама неколико теоријских приступа из различитих дисциплина: светска књижевност и филм, постколонијална критика, антиимперијализам, (нео)индихенизам, теорије сиромаштва, феминизам, квир-студије. Кроз анализу одабраних дела студенти ће сагледати позицију фигура са маргине у хиспаноамеричком културном контексту, као и значај уметника са маргине и њиховог деловања. Упознаће се са специфичностима друштвеног и културног положаја маргинализованих група и њиховим значајем за аутентични приказ хетерогене хиспаноамеричке стварности у књижевности и на филму.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће примењивати стечена знања о теоријама које се баве фигурама са маргине при анализи одабраних текстова и самостално ће формирати критичка мишљења и ставове о приказу друштвених појава у хиспаноамеричкој кинематографији и књижевности. Студенти ће бити у стању да примере из хиспаноамеричке културе упореде са личним искуством и стањем у друштву и уметности у другим културним оквирима, као и да аргументовано дискутују о позицијама маргине и центра у књижевности и на филму.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеДихотомија центар - маргина у контексту светске књижевности и филма, и позиција хиспаноамеричке књижевности и кинематографије као уметности са маргине. Разматрање додатно маргинализованих фигура по бројним критеријумима у већ маргинализованим уметностима. Различити теоријски и методолошки приступи: постколонијална критика, антиимперијализам, (нео)индихенизам, теорије сиромаштва, феминизам, квир-студије. Постколонијална слика Хиспанске Америке и однос са САД у књижевности и на филму. Утицај хиспаноамеричке нове прозе на савремену светску књижевност и замах хиспаноамеричких кинематографија у 21. веку. Положај Индијанаца, људи мешаног порекла, црнаца у хиспаноамеричком друштву од освајања до 21. века, и њихова слика на филму и у књижевности. Књижевно и филмско стваралаштво аутора нехиспанског порекла унутар хиспаноамеричког културног оквира. Екстремно сиромаштво у Хиспанској Америци: бескућници, деца са улице, становници фавела, итд. Њихова заступљеност и представа у књижевности и на филму. Положај и слика жена, посебно уколико се супротстављају традицији, патријархату и грађанском моралу. Улога и значај списатељица, песникиња, режисерки у Хиспанској Америци. Квир заједница, њен значај, утицај и присуство у хиспаноамеричкој књижевности и на филму.
      Садржај практичне наставеТумачење репрезентативних хиспаноамеричких књижевних и филмских остварења и дискусије о приказу маргинализованих групација у њима. Презентације о специфичним друштвеним и културним појавама у Хиспанској Америци.
      Литература
      1. Spivak, Gayatri Chakravorty. "Can the Subaltern Speak?". Marxism and the Interpretation of Culture.Cary Nelson and Lawrence Grossberg (eds.). Urbana, IL: University of Illinois Press, 1988. 271-313.
      2. Damrosch, David. What is World Literature?. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2003.
      3. Rodríguez-Luis, Julio. "El indigenismo como proyecto literario: Revaloración y nuevas perspectivas". Hispamérica 19.55 (Apr., 1990): 41-50.
      4. Balderston, Daniel, and Donna J. Guy (editors). Sex and Sexuality in Latin America: An Interdisciplinary Reader. New York: NYU Press, 1997.
      5. Вуловић, Ксенија. “Књижевност у револуцији и револуција у књижевности: Мануелова књига Хулија Кортасара.” Књижевна историја 49.163 (2017): 307-326.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставе
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит70
      Практична наставаУсмени испит
      Пројекти30
      Колоквијуми
      Семинари