Navigacija

Opis predmeta

21M15016 - Figure sa margine u hispanoameričkoj književnosti i kinematografiji

Specifikacija predmeta
Naziv Figure sa margine u hispanoameričkoj književnosti i kinematografiji
Akronim 21M15016
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
      Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Studenti će se upoznati sa osnovama nekoliko teorijskih pristupa iz različitih disciplina: svetska književnost i film, postkolonijalna kritika, antiimperijalizam, (neo)indihenizam, teorije siromaštva, feminizam, kvir-studije. Kroz analizu odabranih dela studenti će sagledati poziciju figura sa margine u hispanoameričkom kulturnom kontekstu, kao i značaj umetnika sa margine i njihovog delovanja. Upoznaće se sa specifičnostima društvenog i kulturnog položaja marginalizovanih grupa i njihovim značajem za autentični prikaz heterogene hispanoameričke stvarnosti u književnosti i na filmu.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će primenjivati stečena znanja o teorijama koje se bave figurama sa margine pri analizi odabranih tekstova i samostalno će formirati kritička mišljenja i stavove o prikazu društvenih pojava u hispanoameričkoj kinematografiji i književnosti. Studenti će biti u stanju da primere iz hispanoameričke kulture uporede sa ličnim iskustvom i stanjem u društvu i umetnosti u drugim kulturnim okvirima, kao i da argumentovano diskutuju o pozicijama margine i centra u književnosti i na filmu.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Dihotomija centar - margina u kontekstu svetske književnosti i filma, i pozicija hispanoameričke književnosti i kinematografije kao umetnosti sa margine. Razmatranje dodatno marginalizovanih figura po brojnim kriterijumima u već marginalizovanim umetnostima. Različiti teorijski i metodološki pristupi: postkolonijalna kritika, antiimperijalizam, (neo)indihenizam, teorije siromaštva, feminizam, kvir-studije. Postkolonijalna slika Hispanske Amerike i odnos sa SAD u književnosti i na filmu. Uticaj hispanoameričke nove proze na savremenu svetsku književnost i zamah hispanoameričkih kinematografija u 21. veku. Položaj Indijanaca, ljudi mešanog porekla, crnaca u hispanoameričkom društvu od osvajanja do 21. veka, i njihova slika na filmu i u književnosti. Književno i filmsko stvaralaštvo autora nehispanskog porekla unutar hispanoameričkog kulturnog okvira. Ekstremno siromaštvo u Hispanskoj Americi: beskućnici, deca sa ulice, stanovnici favela, itd. Njihova zastupljenost i predstava u književnosti i na filmu. Položaj i slika žena, posebno ukoliko se suprotstavljaju tradiciji, patrijarhatu i građanskom moralu. Uloga i značaj spisateljica, pesnikinja, režiserki u Hispanskoj Americi. Kvir zajednica, njen značaj, uticaj i prisustvo u hispanoameričkoj književnosti i na filmu.
      Sadržaj praktične nastave Tumačenje reprezentativnih hispanoameričkih književnih i filmskih ostvarenja i diskusije o prikazu marginalizovanih grupacija u njima. Prezentacije o specifičnim društvenim i kulturnim pojavama u Hispanskoj Americi.
      Literatura
      1. Spivak, Gayatri Chakravorty. "Can the Subaltern Speak?". Marxism and the Interpretation of Culture.Cary Nelson and Lawrence Grossberg (eds.). Urbana, IL: University of Illinois Press, 1988. 271-313.
      2. Damrosch, David. What is World Literature?. Princeton, N.J.: Princeton University Press, 2003.
      3. Rodríguez-Luis, Julio. "El indigenismo como proyecto literario: Revaloración y nuevas perspectivas". Hispamérica 19.55 (Apr., 1990): 41-50.
      4. Balderston, Daniel, and Donna J. Guy (editors). Sex and Sexuality in Latin America: An Interdisciplinary Reader. New York: NYU Press, 1997.
      5. Vulović, Ksenija. “Književnost u revoluciji i revolucija u književnosti: Manuelova knjiga Hulija Kortasara.” Književna istorija 49.163 (2017): 307-326.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2 2
      Metode izvođenja nastave
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit 70
      Praktična nastava Usmeni ispit
      Projekti 30
      Kolokvijumi
      Seminari