Навигација

Опис предмета

21М27004 - Библиотека у настави

Спецификација предмета
НазивБиблиотека у настави
Акроним21М27004
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаУписане мастер студије.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање са улогом, функцијама, задацима и значајем библиотека у образовним установама. Указивање на могућности укључивања библиотеке у наставни процес. Стицање специфичних знања неопходних за рад у (високо)школској библиотеци (подршка образовном раду, развијање читалачких навика, промовисање фонда, услуга, организовање и дисеминација информација). Упознавање са могућностима које библиотеке нуде у циљу модернизације наставе, растерећивању ученика и наставника и успешнијем повезивању наставних области.
      Исходи учења (стечена знања)Студент је упознат са улогом библиотека у образовању. Обучен је да користи библиотеку и разноврсне изворе информација које се налазе у овом типу библиотека. Навикнут је на активну улогу библиотеке у процесу образовања. Студент је оспособљен да израђује план рада у складу са наставним планом и програмом школе/факултета. Студент је упознат са значајем сарадње стручног и наставног кадра. Oспособљен je да примењује стечена знања приликом припремања и реализације наставних садржаја у библиотеци.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставе1. Историјски развој школских библиотека. Улога библиотеке у образовању. Функције, задаци и организација школских библиотека. Васпитне, образовне и културне активности у школској библиотеци. Стандардизација рада школских библиотека у домаћим и међународним оквирима. Кадар у школској библиотеци. Улога библиотекара у школској библиотеци. Развој читалачких интересовања код ученика основношколског и средњошколског узраста. Сарадња библиотекара, наставника и стручних сарадника у школи. Савремене тенденције у развоју школских библиотека. Однос фондова и потреба и захтева корисника школских библиотека. Евалуација рада школске библиотеке. Однос школских библиотека са другим типовима библиотека и установама културе. 2. Историјски развој високошколских библиотека. Улога и значај библиотеке у високошколском образовном систему. Улога библиотеке у процесу акредитације факултета. Радни процеси у високошколским библиотекама. (Де)централизовани облици рада библиотека. Организација фондова и њихово коришћење. Евалуација рада високошколске библиотеке. Технолошке промене и нове образовне технологије. Системи информисања у библиотекама.
      Садржај практичне наставеУпознавање са библиотечко-информационим пословима специфичним за овај тип библиотека. Едукативни портали библиотека. Израда плана рада библиотеке у складу са наставним планом и програмом. Истраживање фондова и потреба корисника (високо)школске библиотеке. Промовисање фонда библиотеке и њених активности. Осмишљавање и реализација едукативно-креативне радионице у библиотеци. Дискусија о презентованим радовима.
      Литература
      1. Skills to make a librarian : transferable skills inside and outside the library / edited by Dawn Love-Wincentsen. - Waltham, MA : Chandos Publishing, [2015] xxv, 179 str. : ilustr. ISBN 978-0-08100-063-2
      2. Brain Friendly School Libraries / Judith A. Sykes. - Westport [etc.] : Libraries Unlimited, 2006. - XXI, 109 str.
      3. Тhe Whole School Library Handbook / Blanche Woolls and David V. Loertscher. - Chicago : American Library Association, 2005. – 399 str.
      4. Biblioteka u dvadeset prvom veku : nove usluge za informaciono doba / Piter Brofi ; prevela s engleskog Tanja Tasić. - Beograd : Clio, 2005. - ISBN 86-7102-193-9
      5. Школска библиотека у предметној и разредној настави основне школе / Драгана Грујић. - Београд : Филолошки факултет Универзитета, 2017. - 229 стр. : граф. прикази. ISBN 978-86-6153-359-4
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставеМонолошка, дијалошка; рад у групама, индивидуални рад, консултативан рад.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања5Писмени испит60
      Практична настава5Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари30