Navigacija

Opis predmeta

21M27004 - Biblioteka u nastavi

Specifikacija predmeta
Naziv Biblioteka u nastavi
Akronim 21M27004
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Upisane master studije. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje sa ulogom, funkcijama, zadacima i značajem biblioteka u obrazovnim ustanovama. Ukazivanje na mogućnosti uključivanja biblioteke u nastavni proces. Sticanje specifičnih znanja neophodnih za rad u (visoko)školskoj biblioteci (podrška obrazovnom radu, razvijanje čitalačkih navika, promovisanje fonda, usluga, organizovanje i diseminacija informacija). Upoznavanje sa mogućnostima koje biblioteke nude u cilju modernizacije nastave, rasterećivanju učenika i nastavnika i uspešnijem povezivanju nastavnih oblasti.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Student je upoznat sa ulogom biblioteka u obrazovanju. Obučen je da koristi biblioteku i raznovrsne izvore informacija koje se nalaze u ovom tipu biblioteka. Naviknut je na aktivnu ulogu biblioteke u procesu obrazovanja. Student je osposobljen da izrađuje plan rada u skladu sa nastavnim planom i programom škole/fakulteta. Student je upoznat sa značajem saradnje stručnog i nastavnog kadra. Osposobljen je da primenjuje stečena znanja prilikom pripremanja i realizacije nastavnih sadržaja u biblioteci.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave 1. Istorijski razvoj školskih biblioteka. Uloga biblioteke u obrazovanju. Funkcije, zadaci i organizacija školskih biblioteka. Vaspitne, obrazovne i kulturne aktivnosti u školskoj biblioteci. Standardizacija rada školskih biblioteka u domaćim i međunarodnim okvirima. Kadar u školskoj biblioteci. Uloga bibliotekara u školskoj biblioteci. Razvoj čitalačkih interesovanja kod učenika osnovnoškolskog i srednjoškolskog uzrasta. Saradnja bibliotekara, nastavnika i stručnih saradnika u školi. Savremene tendencije u razvoju školskih biblioteka. Odnos fondova i potreba i zahteva korisnika školskih biblioteka. Evaluacija rada školske biblioteke. Odnos školskih biblioteka sa drugim tipovima biblioteka i ustanovama kulture. 2. Istorijski razvoj visokoškolskih biblioteka. Uloga i značaj biblioteke u visokoškolskom obrazovnom sistemu. Uloga biblioteke u procesu akreditacije fakulteta. Radni procesi u visokoškolskim bibliotekama. (De)centralizovani oblici rada biblioteka. Organizacija fondova i njihovo korišćenje. Evaluacija rada visokoškolske biblioteke. Tehnološke promene i nove obrazovne tehnologije. Sistemi informisanja u bibliotekama.
      Sadržaj praktične nastave Upoznavanje sa bibliotečko-informacionim poslovima specifičnim za ovaj tip biblioteka. Edukativni portali biblioteka. Izrada plana rada biblioteke u skladu sa nastavnim planom i programom. Istraživanje fondova i potreba korisnika (visoko)školske biblioteke. Promovisanje fonda biblioteke i njenih aktivnosti. Osmišljavanje i realizacija edukativno-kreativne radionice u biblioteci. Diskusija o prezentovanim radovima.
      Literatura
      1. Skills to make a librarian : transferable skills inside and outside the library / edited by Dawn Love-Wincentsen. - Waltham, MA : Chandos Publishing, [2015] xxv, 179 str. : ilustr. ISBN 978-0-08100-063-2
      2. Brain Friendly School Libraries / Judith A. Sykes. - Westport [etc.] : Libraries Unlimited, 2006. - XXI, 109 str.
      3. The Whole School Library Handbook / Blanche Woolls and David V. Loertscher. - Chicago : American Library Association, 2005. – 399 str.
      4. Biblioteka u dvadeset prvom veku : nove usluge za informaciono doba / Piter Brofi ; prevela s engleskog Tanja Tasić. - Beograd : Clio, 2005. - ISBN 86-7102-193-9
      5. Školska biblioteka u predmetnoj i razrednoj nastavi osnovne škole / Dragana Grujić. - Beograd : Filološki fakultet Univerziteta, 2017. - 229 str. : graf. prikazi. ISBN 978-86-6153-359-4
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2 2
      Metode izvođenja nastave Monološka, dijaloška; rad u grupama, individualni rad, konsultativan rad.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 5 Pismeni ispit 60
      Praktična nastava 5 Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 30