Навигација

Опис предмета

21М27006 - Дигитална хуманистика и библиотеке - ресурси и алати

Спецификација предмета
НазивДигитална хуманистика и библиотеке - ресурси и алати
Акроним21М27006
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаУписане мастер студије.Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са методологијом, принципима и досадашњим развојем и перспективама развоја дигиталне хуманистике.
    Исходи учења (стечена знања)Студенти ће се упознати са принципима и облицима продукције, дисеминације и архивирања дигиталних научних и културних садржаја. Студенти ће спознати идејне, социолошке и технолошке претпоставке развоја дигиталне хуманистике, њену мултидисциплинарност и утилитарност у савременом друштву.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеДигитална хуманистика – појам, методологија. Манифести и развој дигиталне хуманистике. Класификација центара дигиталне хуманистике. Библиотеке као центри дигиталне хуманистике. Међународни пројекти и смернице у библиотекарству, издаваштву, књижарству, архивистици који су омогућили настајање дигиталне хуманистике (UDC – Universal Decimal Classification, ISBD – International Standard Bibliographical Description, MARC – Machine Readable Catalogue, UNIMARC – Universal Machine Readable Catalogue, ISBN – International Standard Book Number, ISSN - International Standard Serial Number, ISMN - International Standard Music Number, CIP – Cataloguing in Publication, UBC – Universal Bibliographic Control, UAP – Universal Availability of Publications, обједињена набавка грађе и електронских извора, централизована каталогизација, узајамна каталогизација, RCI – Reader Centered Infrastructure). Електронски каталози. Дигиталне библиотеке и дигитални архиви. Дигитализација културног наслеђа. Језик, култура и национални идентитет у библиографији и дигиталној хуманистици (мултилингвалност, интеркултуралност и мултидисциплинарност). Алати дигиталне хуманистике / дигиталних библиотека (IR – Information Retrieval, OCR – Optical Caracter Recognition, ASR – Authomatic Speech Recognition, MT - Machine Translation, нормативне датотеке).
    Садржај практичне наставеТехнолошка минијатуризација. Текстуална информатика. Херменеутичка информатика. Компјутерска технологија и вишедимензионалност дигиталних садржаја. Анализа макроскопских трендова културних промена. Претраживање текста, анализа и визуелизација велике количине података. Конверзија примарних извора и изворно електронско публиковање, стандарди и алати. Принципи, апликација, повезивање и дисеминација дигиталних садржаја. Дигиталне библиотеке. Дигитални музеји. Дигиталне галерије. Дигитални архиви. Примене информатичких технологија и платформи у институцијама културе (дигиталне библиотеке, музеји, галерије, архиви).
    Литература
    1. Working Together or Apart: Promoting the Next Generation of Digital Scholarship / A. Friedlander, G. et al., C. Levander, D. Oard, M. Stone, S. Murray, B. Huberman, and D. Zorich. CLIR Publication No. 145. Washington, D.C., (March 2009)
    2. Дигитална култура / Александра Вранеш // Анали Филолошког факултета. - ISSN 0522-8468. – Бр. 1 (2015). - Стр. 69-74
    3. Digital Humanities and New Ways of Teaching / Editor Anna Wing-bo Tso. - Springer Nature Singapore Pte Ltd. 2019. - 254 str.
    4. Дигитална хуманистика и словенско културно наслеђе / уред. Александра Вранеш. - Београд : Савез славистичких друштава Србије : Филолошки факултет, 2021.
    5. Interdisciplining Digital Humanities: Boundary Work in an Emerging Field Julie Thompson Klein. - University of Michigan, 2015. - 361. str. http://dx.doi.org/10.3998/dh.12869322.0001.001
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеИнтерактивно-комуникативни.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања10Писмени испит
    Практична наставаУсмени испит60
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари30