Навигација

Опис предмета

21М27009 - Информациони формати: од глинених таблица до друштвених мрежа

Спецификација предмета
НазивИнформациони формати: од глинених таблица до друштвених мрежа
Акроним21М27009
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметима/Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаПредмет је превасходно намењен студентима који нису завршили основне студије библиотекарства и информатике, те су у скаду са тим конципирани следећи циљеви: 1) разумевање појмова информација и информациони формат; 2) разликовање текста као носиоца смисла, значења, знања и медија, односно начина на који се информације организују, „пакују“ и дистрибуирају; 3) упознавање са развојем информационих формата кроз време; 4) коришћење информационих формата с обзиром на интелектуални процес чији су резултат; 5) развијање свести о специфичностима њиховог друштвеног развоја, значаја и намене.
    Исходи учења (стечена знања)Студент разликује информационе формате на основу основних карактеристика које чине њихову суштину: процес настајања, тон/стил, намена, облик и доступност, ауторство, публика којој је намењен. Схвата њихову употребу у стицању нових сазнања. Има развијен критички однос према различитим врстама информационих формата и употребљивости информација које они нуде.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеДефинишу се појмови информације и информационог формата. Настава се, затим, фокусира на појаву информационих формата кроз време и специфичност података које они преносе. Обрађује: 1) генерички појам књиге; саставне делове (корице, хрбат, књижни блок, табак, насловна страна...), облик (глинена таблица, свитак, кодекс, аудио књига, електронска и дигитална књига) и карактеристике књиге кроз векове; феномене писања и читања у историјској перспективи; материјале и оруђа за писање; споменике рукописне културе; блок књиге; инкунабуле; 2) врсте издања (editio princeps, поновљено издање, фототипско, факсимил, критичко, џепно, библиофилско); 3) информационе формате који се развијају након изума штампе: алманахе, календаре, дневне новине, популарне и научне часописе, лексиконе, енциклопедије, стрипове; 4) формате попут издања влада и органа управе, документарног филма, подкаста, веб страница организација, блога, друштвених мрежа, библиотечког каталога и базе података; 5) нове носиоце информација (грамофонска плоча, магнетна трака (аудио и видео записи), микрофилм и микрофиш, радио и телевизија, интернет запис и дигитални документ); 6) академски информациони циклус; 7) цензуру и забрањене књиге; 8) сајмове књига; 9) друштвену улогу библиотека и информационе формате. Афирмише се улога библиотека у чувању забележеног знања, али и њихова јединствена позиција у погледу власништва над информацијама, те у процесима заштите интелектуалне својине и ауторских права.
    Садржај практичне наставеПрезентују се примери информационих формата на различитим медијима. Анализира се начин усвајања информација у зависности од носиоца формата.
    Литература
    1. Istorija knjige / Frederik Barbije. - Beograd : Clio, 2009.
    2. Istorija čitanja / Alberto Mangel . - Novi Sad : Svetovi, 2005.
    3. Superpovezani : internet, digitalni mediji i tehno-društveni život / Meri Čejko. - Beograd : Clio, 2019.
    4. The Case for Books : Past, Present, and Future / Robert Darnton. - New York : Public Affairs, 2009.
    5. Power of reading : From Socrates to Twitter / Frank Furedi. - London : Bloomsbury, 2015.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит60
    Практична наставаУсмени испит
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари40