21М27009 - Информациони формати: од глинених таблица до друштвених мрежа
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Информациони формати: од глинених таблица до друштвених мрежа | |||
| Акроним | 21М27009 | |||
| Студијски програм | Библиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура | |||
| Модул | модул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика | |||
| Тип студија | мастер академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљеност другим предметима | / | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Предмет је превасходно намењен студентима који нису завршили основне студије библиотекарства и информатике, те су у скаду са тим конципирани следећи циљеви: 1) разумевање појмова информација и информациони формат; 2) разликовање текста као носиоца смисла, значења, знања и медија, односно начина на који се информације организују, „пакују“ и дистрибуирају; 3) упознавање са развојем информационих формата кроз време; 4) коришћење информационих формата с обзиром на интелектуални процес чији су резултат; 5) развијање свести о специфичностима њиховог друштвеног развоја, значаја и намене. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Студент разликује информационе формате на основу основних карактеристика које чине њихову суштину: процес настајања, тон/стил, намена, облик и доступност, ауторство, публика којој је намењен. Схвата њихову употребу у стицању нових сазнања. Има развијен критички однос према различитим врстама информационих формата и употребљивости информација које они нуде. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Дефинишу се појмови информације и информационог формата. Настава се, затим, фокусира на појаву информационих формата кроз време и специфичност података које они преносе. Обрађује: 1) генерички појам књиге; саставне делове (корице, хрбат, књижни блок, табак, насловна страна...), облик (глинена таблица, свитак, кодекс, аудио књига, електронска и дигитална књига) и карактеристике књиге кроз векове; феномене писања и читања у историјској перспективи; материјале и оруђа за писање; споменике рукописне културе; блок књиге; инкунабуле; 2) врсте издања (editio princeps, поновљено издање, фототипско, факсимил, критичко, џепно, библиофилско); 3) информационе формате који се развијају након изума штампе: алманахе, календаре, дневне новине, популарне и научне часописе, лексиконе, енциклопедије, стрипове; 4) формате попут издања влада и органа управе, документарног филма, подкаста, веб страница организација, блога, друштвених мрежа, библиотечког каталога и базе података; 5) нове носиоце информација (грамофонска плоча, магнетна трака (аудио и видео записи), микрофилм и микрофиш, радио и телевизија, интернет запис и дигитални документ); 6) академски информациони циклус; 7) цензуру и забрањене књиге; 8) сајмове књига; 9) друштвену улогу библиотека и информационе формате. Афирмише се улога библиотека у чувању забележеног знања, али и њихова јединствена позиција у погледу власништва над информацијама, те у процесима заштите интелектуалне својине и ауторских права. | |||
| Садржај практичне наставе | Презентују се примери информационих формата на различитим медијима. Анализира се начин усвајања информација у зависности од носиоца формата. | |||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 2 | 2 | |||
| Методе извођења наставе | ||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | Писмени испит | 60 | ||
| Практична настава | Усмени испит | |||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | 40 | |||
