Navigacija

Opis predmeta

21M27009 - Informacioni formati: od glinenih tablica do društvenih mreža

Specifikacija predmeta
Naziv Informacioni formati: od glinenih tablica do društvenih mreža
Akronim 21M27009
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljenost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Predmet je prevashodno namenjen studentima koji nisu završili osnovne studije bibliotekarstva i informatike, te su u skadu sa tim koncipirani sledeći ciljevi: 1) razumevanje pojmova informacija i informacioni format; 2) razlikovanje teksta kao nosioca smisla, značenja, znanja i medija, odnosno načina na koji se informacije organizuju, „pakuju“ i distribuiraju; 3) upoznavanje sa razvojem informacionih formata kroz vreme; 4) korišćenje informacionih formata s obzirom na intelektualni proces čiji su rezultat; 5) razvijanje svesti o specifičnostima njihovog društvenog razvoja, značaja i namene.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Student razlikuje informacione formate na osnovu osnovnih karakteristika koje čine njihovu suštinu: proces nastajanja, ton/stil, namena, oblik i dostupnost, autorstvo, publika kojoj je namenjen. Shvata njihovu upotrebu u sticanju novih saznanja. Ima razvijen kritički odnos prema različitim vrstama informacionih formata i upotrebljivosti informacija koje oni nude.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Definišu se pojmovi informacije i informacionog formata. Nastava se, zatim, fokusira na pojavu informacionih formata kroz vreme i specifičnost podataka koje oni prenose. Obrađuje: 1) generički pojam knjige; sastavne delove (korice, hrbat, knjižni blok, tabak, naslovna strana...), oblik (glinena tablica, svitak, kodeks, audio knjiga, elektronska i digitalna knjiga) i karakteristike knjige kroz vekove; fenomene pisanja i čitanja u istorijskoj perspektivi; materijale i oruđa za pisanje; spomenike rukopisne kulture; blok knjige; inkunabule; 2) vrste izdanja (editio princeps, ponovljeno izdanje, fototipsko, faksimil, kritičko, džepno, bibliofilsko); 3) informacione formate koji se razvijaju nakon izuma štampe: almanahe, kalendare, dnevne novine, popularne i naučne časopise, leksikone, enciklopedije, stripove; 4) formate poput izdanja vlada i organa uprave, dokumentarnog filma, podkasta, veb stranica organizacija, bloga, društvenih mreža, bibliotečkog kataloga i baze podataka; 5) nove nosioce informacija (gramofonska ploča, magnetna traka (audio i video zapisi), mikrofilm i mikrofiš, radio i televizija, internet zapis i digitalni dokument); 6) akademski informacioni ciklus; 7) cenzuru i zabranjene knjige; 8) sajmove knjiga; 9) društvenu ulogu biblioteka i informacione formate. Afirmiše se uloga biblioteka u čuvanju zabeleženog znanja, ali i njihova jedinstvena pozicija u pogledu vlasništva nad informacijama, te u procesima zaštite intelektualne svojine i autorskih prava.
    Sadržaj praktične nastave Prezentuju se primeri informacionih formata na različitim medijima. Analizira se način usvajanja informacija u zavisnosti od nosioca formata.
    Literatura
    1. Istorija knjige / Frederik Barbije. - Beograd : Clio, 2009.
    2. Istorija čitanja / Alberto Mangel . - Novi Sad : Svetovi, 2005.
    3. Superpovezani : internet, digitalni mediji i tehno-društveni život / Meri Čejko. - Beograd : Clio, 2019.
    4. The Case for Books : Past, Present, and Future / Robert Darnton. - New York : Public Affairs, 2009.
    5. Power of reading : From Socrates to Twitter / Frank Furedi. - London : Bloomsbury, 2015.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit 60
    Praktična nastava Usmeni ispit
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 40