21M27009 - Informacioni formati: od glinenih tablica do društvenih mreža
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Informacioni formati: od glinenih tablica do društvenih mreža | |||
Akronim | 21M27009 | |||
Studijski program | Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura | |||
Modul | modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika | |||
Tip studija | master akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | / | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Predmet je prevashodno namenjen studentima koji nisu završili osnovne studije bibliotekarstva i informatike, te su u skadu sa tim koncipirani sledeći ciljevi: 1) razumevanje pojmova informacija i informacioni format; 2) razlikovanje teksta kao nosioca smisla, značenja, znanja i medija, odnosno načina na koji se informacije organizuju, „pakuju“ i distribuiraju; 3) upoznavanje sa razvojem informacionih formata kroz vreme; 4) korišćenje informacionih formata s obzirom na intelektualni proces čiji su rezultat; 5) razvijanje svesti o specifičnostima njihovog društvenog razvoja, značaja i namene. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Student razlikuje informacione formate na osnovu osnovnih karakteristika koje čine njihovu suštinu: proces nastajanja, ton/stil, namena, oblik i dostupnost, autorstvo, publika kojoj je namenjen. Shvata njihovu upotrebu u sticanju novih saznanja. Ima razvijen kritički odnos prema različitim vrstama informacionih formata i upotrebljivosti informacija koje oni nude. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Definišu se pojmovi informacije i informacionog formata. Nastava se, zatim, fokusira na pojavu informacionih formata kroz vreme i specifičnost podataka koje oni prenose. Obrađuje: 1) generički pojam knjige; sastavne delove (korice, hrbat, knjižni blok, tabak, naslovna strana...), oblik (glinena tablica, svitak, kodeks, audio knjiga, elektronska i digitalna knjiga) i karakteristike knjige kroz vekove; fenomene pisanja i čitanja u istorijskoj perspektivi; materijale i oruđa za pisanje; spomenike rukopisne kulture; blok knjige; inkunabule; 2) vrste izdanja (editio princeps, ponovljeno izdanje, fototipsko, faksimil, kritičko, džepno, bibliofilsko); 3) informacione formate koji se razvijaju nakon izuma štampe: almanahe, kalendare, dnevne novine, popularne i naučne časopise, leksikone, enciklopedije, stripove; 4) formate poput izdanja vlada i organa uprave, dokumentarnog filma, podkasta, veb stranica organizacija, bloga, društvenih mreža, bibliotečkog kataloga i baze podataka; 5) nove nosioce informacija (gramofonska ploča, magnetna traka (audio i video zapisi), mikrofilm i mikrofiš, radio i televizija, internet zapis i digitalni dokument); 6) akademski informacioni ciklus; 7) cenzuru i zabranjene knjige; 8) sajmove knjiga; 9) društvenu ulogu biblioteka i informacione formate. Afirmiše se uloga biblioteka u čuvanju zabeleženog znanja, ali i njihova jedinstvena pozicija u pogledu vlasništva nad informacijama, te u procesima zaštite intelektualne svojine i autorskih prava. | |||
Sadržaj praktične nastave | Prezentuju se primeri informacionih formata na različitim medijima. Analizira se način usvajanja informacija u zavisnosti od nosioca formata. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | ||||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | 60 | ||
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari | 40 |