Навигација

Опис предмета

21М27010 - Менаџмент библиотека и информационих центара

Спецификација предмета
НазивМенаџмент библиотека и информационих центара
Акроним21М27010
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметима/Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаУпознавање са методама и системима управљања у савременим организацијама које се баве информационим услугама; развијање способности да се идентификују шансе, слабости, прилике и претње – унутрашње и спољашње – које утичу на развој информационих услуга у динамичном окружењу; идентификовање техника, вештина и знања из области менаџмента како би се задовољиле потребе корисника; развијање свести о визији будућности информационих услуга; развијање свести о мисији организација које пружају ове услуге - оне су фокусиране на будућност, засноване на знању, теже мисији стварања, организовања, анализе, очувања и обезбеђивања приступа информацијама у било ком формату како би трагаоци могли да задовоље своје потребе за знањем; стицање знања о стратегијама и методологији којима се постиже видљивост и одговарајуће позиционирање библиотека и информационих центара у јавности, сте то на основу претпоставке да се циљеви организације лакше остварују у условима хармоничних односа са окружењем.
    Исходи учења (стечена знања)Студент има теоријска и практична знања о процесима планирања, организовања, вођења и контроле уопште, али и о специфичностима које захтевају библиотеке и информациони центри у том погледу. Има добру основу за компетентно ангажовање у области управљања библиотекама и сродним информационим центрима. Упућен је да стратегијски размишљања у условима сталних промена, имајући у виду снаге, слабости, шансе и претње у унутрашњем и спољашњем окружењу. Свестан је потребе да сваки радни задатак мора бити у складу са мисијом, визијом и циљевима организације. Усмерава свој фокус ка квалитету производа (услуга, програма и пројеката) са циљем задовољења потреба корисника. Служи се основним методама односа с јавношћу, разуме суштину комуникационих процеса везаних за библиотеке и информационе центре. Разуме како се граде имиџ и бренд једне организације. Стиче способност осмишљавања плана комуникације. Разуме значај формирања група за подршку, лобирања; разуме основне принципе финансирања и буџетирања.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеПоглед на развој менаџмента кроз историју; управљање библиотекама и информационим центрима у условима промена; планирање информационих услуга; стратешко планирање, размишљање и деловање; израда стратешког плана; организације и организациона култура; структура организација; људски ресурси; вођење; координација; осигурање квалитета у библиотекама; односи с јавношћу код библиотека и информационих центара - мотиви, модалитети и циљеви; успешни односи са медијима; припремање прес материјала; сегментација „тржишта“; маркетинг информационих услуга; брендирање организација; односи са корисницима; коришћење савремених технологија као PR оруђа; бенефити од активности попут лобирања, заступања, заговарања, формирања друштва пријатеља; фандрејзинг.
    Садржај практичне наставеАнализа стратешких планова и циљева успешних библиотека и информационих центара; анализа успешних програма и пројеката; радионице планирања програма и пројеката; анализа успешних примера маркетинг планова; методе евалуације рада у библиотека; припрема стратегије односа с јавношћу; припремање објава за штампу, интервјуа, говора на специјалним догађајима; библиотеке и информациони центри у медијима - предности и недостаци; употреба друштвених мрежа за изградњу успешних односа с јавношћу - истакнути примери; рушење стереотипа о библиотекарима и њиховом послу.
    Литература
    1. Uvod u menadžment / Dejan Erić. - Beograd : Ekonomski fakultet : Viša škola za sportske trenere : Čigoja štampa, 2000.
    2. Kultura : Menadžment, animacija, marketing / Milena Dragićević Šešić, Branimir Stojković. – Šesto izdanje. - Beograd : Clio, 2011.
    3. Library and Information Center Management / Barbara B. Moran, Robert D. Stuerart. - Westport [etc.] : Libraries Unlimited, 2007.
    4. Services Marketing : Integrating Customer Focus Across the Firm / Valarie Zeithaml and Mary Jo Bitner. McGraw Hill, 2000.
    5. Powerful Public Relations : a how-to guide for libraries / Rashelle S. Karp, editor. - Chicago [etc.] : American Library Association, 2002.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставе
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит
    Практична настава40Усмени испит60
    Пројекти
    Колоквијуми
    Семинари