Navigacija

Opis predmeta

21M27010 - Menadžment biblioteka i informacionih centara

Specifikacija predmeta
Naziv Menadžment biblioteka i informacionih centara
Akronim 21M27010
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljenost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje sa metodama i sistemima upravljanja u savremenim organizacijama koje se bave informacionim uslugama; razvijanje sposobnosti da se identifikuju šanse, slabosti, prilike i pretnje – unutrašnje i spoljašnje – koje utiču na razvoj informacionih usluga u dinamičnom okruženju; identifikovanje tehnika, veština i znanja iz oblasti menadžmenta kako bi se zadovoljile potrebe korisnika; razvijanje svesti o viziji budućnosti informacionih usluga; razvijanje svesti o misiji organizacija koje pružaju ove usluge - one su fokusirane na budućnost, zasnovane na znanju, teže misiji stvaranja, organizovanja, analize, očuvanja i obezbeđivanja pristupa informacijama u bilo kom formatu kako bi tragaoci mogli da zadovolje svoje potrebe za znanjem; sticanje znanja o strategijama i metodologiji kojima se postiže vidljivost i odgovarajuće pozicioniranje biblioteka i informacionih centara u javnosti, ste to na osnovu pretpostavke da se ciljevi organizacije lakše ostvaruju u uslovima harmoničnih odnosa sa okruženjem.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Student ima teorijska i praktična znanja o procesima planiranja, organizovanja, vođenja i kontrole uopšte, ali i o specifičnostima koje zahtevaju biblioteke i informacioni centri u tom pogledu. Ima dobru osnovu za kompetentno angažovanje u oblasti upravljanja bibliotekama i srodnim informacionim centrima. Upućen je da strategijski razmišljanja u uslovima stalnih promena, imajući u vidu snage, slabosti, šanse i pretnje u unutrašnjem i spoljašnjem okruženju. Svestan je potrebe da svaki radni zadatak mora biti u skladu sa misijom, vizijom i ciljevima organizacije. Usmerava svoj fokus ka kvalitetu proizvoda (usluga, programa i projekata) sa ciljem zadovoljenja potreba korisnika. Služi se osnovnim metodama odnosa s javnošću, razume suštinu komunikacionih procesa vezanih za biblioteke i informacione centre. Razume kako se grade imidž i brend jedne organizacije. Stiče sposobnost osmišljavanja plana komunikacije. Razume značaj formiranja grupa za podršku, lobiranja; razume osnovne principe finansiranja i budžetiranja.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Pogled na razvoj menadžmenta kroz istoriju; upravljanje bibliotekama i informacionim centrima u uslovima promena; planiranje informacionih usluga; strateško planiranje, razmišljanje i delovanje; izrada strateškog plana; organizacije i organizaciona kultura; struktura organizacija; ljudski resursi; vođenje; koordinacija; osiguranje kvaliteta u bibliotekama; odnosi s javnošću kod biblioteka i informacionih centara - motivi, modaliteti i ciljevi; uspešni odnosi sa medijima; pripremanje pres materijala; segmentacija „tržišta“; marketing informacionih usluga; brendiranje organizacija; odnosi sa korisnicima; korišćenje savremenih tehnologija kao PR oruđa; benefiti od aktivnosti poput lobiranja, zastupanja, zagovaranja, formiranja društva prijatelja; fandrejzing.
    Sadržaj praktične nastave Analiza strateških planova i ciljeva uspešnih biblioteka i informacionih centara; analiza uspešnih programa i projekata; radionice planiranja programa i projekata; analiza uspešnih primera marketing planova; metode evaluacije rada u biblioteka; priprema strategije odnosa s javnošću; pripremanje objava za štampu, intervjua, govora na specijalnim događajima; biblioteke i informacioni centri u medijima - prednosti i nedostaci; upotreba društvenih mreža za izgradnju uspešnih odnosa s javnošću - istaknuti primeri; rušenje stereotipa o bibliotekarima i njihovom poslu.
    Literatura
    1. Uvod u menadžment / Dejan Erić. - Beograd : Ekonomski fakultet : Viša škola za sportske trenere : Čigoja štampa, 2000.
    2. Kultura : Menadžment, animacija, marketing / Milena Dragićević Šešić, Branimir Stojković. – Šesto izdanje. - Beograd : Clio, 2011.
    3. Library and Information Center Management / Barbara B. Moran, Robert D. Stuerart. - Westport [etc.] : Libraries Unlimited, 2007.
    4. Services Marketing : Integrating Customer Focus Across the Firm / Valarie Zeithaml and Mary Jo Bitner. McGraw Hill, 2000.
    5. Powerful Public Relations : a how-to guide for libraries / Rashelle S. Karp, editor. - Chicago [etc.] : American Library Association, 2002.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit
    Praktična nastava 40 Usmeni ispit 60
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari