Навигација

Опис предмета

21М38001 - Језички стереотипи

Спецификација предмета
НазивЈезички стереотипи
Акроним21М38001
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модулмодул Англистика, модул Иберијске студије, модул Језик и лингвистика, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаЗавршене основне студијеОблик условљености
    Циљеви изучавања предметаФормирање холистичког погледа на језичку слику света, упознавање студената са лингвистичким теоријама стереотипа, методологијом контрастивних когнитивнолингвистичких истраживања на примеру анализе стереотипа у језичким сликама света словенских народа и стицање методолошких знања, вештина и способности истраживања у области когнитивне лингвистике, лингвокултурологије и етнолингвистике.
    Исходи учења (стечена знања)Студент ће бити оспособљен за контрастивну анализу језичких и семантичких стереотипа у словенским језицима. Савладаће основне квалитативне и експерименталне методе (интервјуисање, асоцијативни експеримент, фокус група) и моћи ће да их примени у индивидуалним истраживањима. Постаће компетентан за писање аналитичких научноистраживачких радова уз коришћење адекватних теоријских метода.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеУ оквиру предложеног курса студентима се представљају различите лингвистичке теорије стереотипа, које су разрађиване од стране таквих филозофа и лингвиста као што су: Х. Патнем, Џ. Лејкоф, Ј. Бартмињски, Ј. А. Сорокин, В. А. Рижков, А. В. Головачева, И. М. Кобозева, В. А. Плунгјан, Ј. В. Рахилина, П. А. Клубкова, Ј. Л. Березович и др. Студенти ће бити упознати и са аутентичном теоријом стереотипа (Поповић 2007, 2008). У оквиру курса, на грађи различитих словенских језика, биће представљена анализа стереотипа ’странца’, ’жене’, ’вође’, ’боја’, ’језика’, ’времена и простора’ и др. у језичким сликама Словена. Анализа етнокултурних концепата језичке слике света у оквиру стереотипних представа Словена омогућава да се култура и историја сагледа њиховим очима, што делимично разоткрива менталитет и етнопсихологију словенских народа. Са друге стране, контрастивна анализа начина репродукције средствима језика таквих универзалних константи као што су простор и време, перцепција скале боја итд. открива специфичност језичке лингвокултуре различитих словенских народа и њихов идентитет на позадини сродних појава. Овакав приступ анализи стереотипа укључује и проучавање специфичних комуникативних формула, те се у оквиру курса разматрају и методе њихове анализе на грађи различитих словенских језика.
    Садржај практичне наставеПрезентације, дискусије, асоцијативни експеримент.
    Литература
    1. Поповић Људмила, Лингвистичко проучавања стереотипа (презентација)
    2. Поповић Људмила, Језичка слика стварности. Когнитивни аспект контрастивне анализе. Београд: Филолошки факултет, 2008.
    3. Бартмињски Јежи, Језик – слика – свет: ... Београд: SlovoSlavia, 2011.
    4. Березович Е. Л. Язык и традиционная культура. Москва: Индрик, 2007.
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    22
    Методе извођења наставеПредавања, презентације, дискусије, самостални истраживачки рад.
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавањаПисмени испит
    Практична настава20Усмени испит40
    Пројекти40
    Колоквијуми
    Семинари