21М38001 - Језички стереотипи
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Језички стереотипи | |||
Акроним | 21М38001 | |||
Студијски програм | Библиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура | |||
Модул | модул Англистика, модул Иберијске студије, модул Језик и лингвистика, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика | |||
Тип студија | мастер академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљеност другим предметима | Завршене основне студије | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Формирање холистичког погледа на језичку слику света, упознавање студената са лингвистичким теоријама стереотипа, методологијом контрастивних когнитивнолингвистичких истраживања на примеру анализе стереотипа у језичким сликама света словенских народа и стицање методолошких знања, вештина и способности истраживања у области когнитивне лингвистике, лингвокултурологије и етнолингвистике. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Студент ће бити оспособљен за контрастивну анализу језичких и семантичких стереотипа у словенским језицима. Савладаће основне квалитативне и експерименталне методе (интервјуисање, асоцијативни експеримент, фокус група) и моћи ће да их примени у индивидуалним истраживањима. Постаће компетентан за писање аналитичких научноистраживачких радова уз коришћење адекватних теоријских метода. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | У оквиру предложеног курса студентима се представљају различите лингвистичке теорије стереотипа, које су разрађиване од стране таквих филозофа и лингвиста као што су: Х. Патнем, Џ. Лејкоф, Ј. Бартмињски, Ј. А. Сорокин, В. А. Рижков, А. В. Головачева, И. М. Кобозева, В. А. Плунгјан, Ј. В. Рахилина, П. А. Клубкова, Ј. Л. Березович и др. Студенти ће бити упознати и са аутентичном теоријом стереотипа (Поповић 2007, 2008). У оквиру курса, на грађи различитих словенских језика, биће представљена анализа стереотипа ’странца’, ’жене’, ’вође’, ’боја’, ’језика’, ’времена и простора’ и др. у језичким сликама Словена. Анализа етнокултурних концепата језичке слике света у оквиру стереотипних представа Словена омогућава да се култура и историја сагледа њиховим очима, што делимично разоткрива менталитет и етнопсихологију словенских народа. Са друге стране, контрастивна анализа начина репродукције средствима језика таквих универзалних константи као што су простор и време, перцепција скале боја итд. открива специфичност језичке лингвокултуре различитих словенских народа и њихов идентитет на позадини сродних појава. Овакав приступ анализи стереотипа укључује и проучавање специфичних комуникативних формула, те се у оквиру курса разматрају и методе њихове анализе на грађи различитих словенских језика. | |||
Садржај практичне наставе | Презентације, дискусије, асоцијативни експеримент. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе | Предавања, презентације, дискусије, самостални истраживачки рад. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | Писмени испит | |||
Практична настава | 20 | Усмени испит | 40 | |
Пројекти | 40 | |||
Колоквијуми | ||||
Семинари |