Navigacija

Opis predmeta

21M38001 - Jezički stereotipi

Specifikacija predmeta
Naziv Jezički stereotipi
Akronim 21M38001
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Jezik i lingvistika, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljenost drugim predmetima Završene osnovne studije Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Formiranje holističkog pogleda na jezičku sliku sveta, upoznavanje studenata sa lingvističkim teorijama stereotipa, metodologijom kontrastivnih kognitivnolingvističkih istraživanja na primeru analize stereotipa u jezičkim slikama sveta slovenskih naroda i sticanje metodoloških znanja, veština i sposobnosti istraživanja u oblasti kognitivne lingvistike, lingvokulturologije i etnolingvistike.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Student će biti osposobljen za kontrastivnu analizu jezičkih i semantičkih stereotipa u slovenskim jezicima. Savladaće osnovne kvalitativne i eksperimentalne metode (intervjuisanje, asocijativni eksperiment, fokus grupa) i moći će da ih primeni u individualnim istraživanjima. Postaće kompetentan za pisanje analitičkih naučnoistraživačkih radova uz korišćenje adekvatnih teorijskih metoda.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave U okviru predloženog kursa studentima se predstavljaju različite lingvističke teorije stereotipa, koje su razrađivane od strane takvih filozofa i lingvista kao što su: H. Patnem, Dž. Lejkof, J. Bartminjski, J. A. Sorokin, V. A. Rižkov, A. V. Golovačeva, I. M. Kobozeva, V. A. Plungjan, J. V. Rahilina, P. A. Klubkova, J. L. Berezovič i dr. Studenti će biti upoznati i sa autentičnom teorijom stereotipa (Popović 2007, 2008). U okviru kursa, na građi različitih slovenskih jezika, biće predstavljena analiza stereotipa ’stranca’, ’žene’, ’vođe’, ’boja’, ’jezika’, ’vremena i prostora’ i dr. u jezičkim slikama Slovena. Analiza etnokulturnih koncepata jezičke slike sveta u okviru stereotipnih predstava Slovena omogućava da se kultura i istorija sagleda njihovim očima, što delimično razotkriva mentalitet i etnopsihologiju slovenskih naroda. Sa druge strane, kontrastivna analiza načina reprodukcije sredstvima jezika takvih univerzalnih konstanti kao što su prostor i vreme, percepcija skale boja itd. otkriva specifičnost jezičke lingvokulture različitih slovenskih naroda i njihov identitet na pozadini srodnih pojava. Ovakav pristup analizi stereotipa uključuje i proučavanje specifičnih komunikativnih formula, te se u okviru kursa razmatraju i metode njihove analize na građi različitih slovenskih jezika.
    Sadržaj praktične nastave Prezentacije, diskusije, asocijativni eksperiment.
    Literatura
    1. Popović Ljudmila, Lingvističko proučavanja stereotipa (prezentacija)
    2. Popović Ljudmila, Jezička slika stvarnosti. Kognitivni aspekt kontrastivne analize. Beograd: Filološki fakultet, 2008.
    3. Bartminjski Ježi, Jezik – slika – svet: ... Beograd: SlovoSlavia, 2011.
    4. Berezovič E. L. Яzыk i tradicionnaя kulьtura. Moskva: Indrik, 2007.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Predavanja, prezentacije, diskusije, samostalni istraživački rad.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit
    Praktična nastava 20 Usmeni ispit 40
    Projekti 40
    Kolokvijumi
    Seminari