21M38001 - Jezički stereotipi
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Jezički stereotipi | |||
Akronim | 21M38001 | |||
Studijski program | Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura | |||
Modul | modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Jezik i lingvistika, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika | |||
Tip studija | master akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | Završene osnovne studije | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Formiranje holističkog pogleda na jezičku sliku sveta, upoznavanje studenata sa lingvističkim teorijama stereotipa, metodologijom kontrastivnih kognitivnolingvističkih istraživanja na primeru analize stereotipa u jezičkim slikama sveta slovenskih naroda i sticanje metodoloških znanja, veština i sposobnosti istraživanja u oblasti kognitivne lingvistike, lingvokulturologije i etnolingvistike. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Student će biti osposobljen za kontrastivnu analizu jezičkih i semantičkih stereotipa u slovenskim jezicima. Savladaće osnovne kvalitativne i eksperimentalne metode (intervjuisanje, asocijativni eksperiment, fokus grupa) i moći će da ih primeni u individualnim istraživanjima. Postaće kompetentan za pisanje analitičkih naučnoistraživačkih radova uz korišćenje adekvatnih teorijskih metoda. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | U okviru predloženog kursa studentima se predstavljaju različite lingvističke teorije stereotipa, koje su razrađivane od strane takvih filozofa i lingvista kao što su: H. Patnem, Dž. Lejkof, J. Bartminjski, J. A. Sorokin, V. A. Rižkov, A. V. Golovačeva, I. M. Kobozeva, V. A. Plungjan, J. V. Rahilina, P. A. Klubkova, J. L. Berezovič i dr. Studenti će biti upoznati i sa autentičnom teorijom stereotipa (Popović 2007, 2008). U okviru kursa, na građi različitih slovenskih jezika, biće predstavljena analiza stereotipa ’stranca’, ’žene’, ’vođe’, ’boja’, ’jezika’, ’vremena i prostora’ i dr. u jezičkim slikama Slovena. Analiza etnokulturnih koncepata jezičke slike sveta u okviru stereotipnih predstava Slovena omogućava da se kultura i istorija sagleda njihovim očima, što delimično razotkriva mentalitet i etnopsihologiju slovenskih naroda. Sa druge strane, kontrastivna analiza načina reprodukcije sredstvima jezika takvih univerzalnih konstanti kao što su prostor i vreme, percepcija skale boja itd. otkriva specifičnost jezičke lingvokulture različitih slovenskih naroda i njihov identitet na pozadini srodnih pojava. Ovakav pristup analizi stereotipa uključuje i proučavanje specifičnih komunikativnih formula, te se u okviru kursa razmatraju i metode njihove analize na građi različitih slovenskih jezika. | |||
Sadržaj praktične nastave | Prezentacije, diskusije, asocijativni eksperiment. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, prezentacije, diskusije, samostalni istraživački rad. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | |||
Praktična nastava | 20 | Usmeni ispit | 40 | |
Projekti | 40 | |||
Kolokvijumi | ||||
Seminari |