2108951 - Antička lirika
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Antička lirika | |||
| Akronim | 2108951 | |||
| Studijski program | Jezik, književnost, kultura | |||
| Modul | modul Opšta književnost i teorija književnosti | |||
| Tip studija | osnovne akademske studije | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 3.0 | Status predmeta | izborni | |
| Uslovljenost drugim predmetima | Nema uslova. | Oblik uslovljenosti | ||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo opštih i posebnih znanja iz oblasti antičke lirike, kako helenske tako i rimske. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: književnoistorijskom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U književnostorijskom pogledu, cilj predmeta je sagledavanje nastanka, unutrašnje evolucije i transformacije lirske poezije u arhajskom, klasičnom, poklasičnom, helenističkom, carskom i poznoantičkom periodu, kao i njeno interagovanje sa kulturološkim i istorijskim kontekstom. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je upoznavanje sa značenjem i sadržajem pojmova lirika i lirsko, kao i uočavanje strukturalnih, tematskih i prozodijskih odlika niza pojedinačnih lirskih žanrova. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj predmeta je sticanje sposobnosti da se samosvojnosti antičkog lirskog modela prepoznaju naspram drugih lirskih modela u istoriji svetske književnosti, kao i ovladavanje umećem tumačenja antičke lirske poezije. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Ishod predmeta leži u sposobnosti da se ostvarenja antičke lirike, kako helenske, tako i rimske, analiziraju na kompetentan način, da se razume njihova samosvojna estetska vrednost i da se prepozna njihov intertekstualni udeo u kasnije nastalim umetničkim delima, raznih žanrovskih i disciplinarnih određenja, kao i u kulturalnim tokovima i formacijama. Takođe će steći sposobnost da se osnovne teme, motivi i estetski kvaliteti antičke lirike sagledaju u različitim kontekstima i da se kreativno povežu sa raznim fenomenima potonjih epoha, uključujući i savremenu. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Link ka stranici predmeta | http://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/opsta-knjizevnosti-i-teorija-knjizevnosti/studijski-program/ | |||
| Sadržaj teorijske nastave | Osobenosti antičke lirike - organska veza sa muzikom, pojam individue i njegov kontekst; antičke teorije stiha (Aristotel, aleksandrijska filologija, Horacije); sistem kvantitativne versifikacije i osnovne stihovne forme. Pojam lirskog. Sistematizacija i žanrovska klasifikacija helenske lirike; osnovni evolutivni pravci. Hermeneutička analiza Arhilohove, Kalinove, Tirtejeve, Solonove, Mimnermove, Alkejeve i Anakreontove poezije. Sapfo i „lirski preokret“: autoekspresija, individualnost, relativizacija slike sveta. Hermeneutička analiza Sapfinih fragmenata. Horska lirika i Pindarova poetika. Hermeneutička analiza izabranih epinikija. i osobenosti aretološkog pogleda na svet; Aleksandrijska poetska paradigma; Kalimahova estetika i poetika. Interliterarnost kao temeljna odlika rimske književnosti. Osobenosti rimskih neoterika. Hermeneutička analiza Katulove poezije. Rimska subjektivna ljubavna elegija. Hermeneutička analiza Tibulove, Propercijeve i Ovidijeve poezije. Horacijev opus. Lirika poznog rimskog carstva. | |||
| Sadržaj praktične nastave | ||||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | ||||
| Metode izvođenja nastave | Predavanja, interaktivna nastava, samostalna analiza izabranih dela na času, studijski istraživački rad. | |||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
| Praktična nastava | Usmeni ispit | 70 | ||
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | 20 | |||
| Seminari | ||||
