Навигација

Опис предмета

2108951 - Античка лирика

Спецификација предмета
НазивАнтичка лирика
Акроним2108951
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Арапски језик, књижевност, култура, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Кинески језик, књижевност, култура, модул Општа књижевност и теорија књижевности, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Француски језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаНема услова.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је да омогући основни ниво општих и посебних знања из области античке лирике, како хеленске тако и римске. Стицање знања се одвија у три аспекта: књижевноисторијском, књижевнотеоријском и херменеутичко-естетском. У књижевносторијском погледу, циљ предмета је сагледавање настанка, унутрашње еволуције и трансформације лирске поезије у архајском, класичном, покласичном, хеленистичком, царском и позноантичком периоду, као и њено интераговање са културолошким и историјским контекстом. У књижевнотеоријском погледу, циљ предмета је упознавање са значењем и садржајем појмова лирика и лирско, као и уочавање структуралних, тематских и прозодијских одлика низа појединачних лирских жанрова. У херменеутичко-естетском погледу, циљ предмета је стицање способности да се самосвојности античког лирског модела препознају наспрам других лирских модела у историји светске књижевности, као и овладавање умећем тумачења античке лирске поезије.
      Исходи учења (стечена знања)Исход предмета лежи у способности да се остварења античке лирике, како хеленске, тако и римске, анализирају на компетентан начин, да се разуме њихова самосвојна естетска вредност и да се препозна њихов интертекстуални удео у касније насталим уметничким делима, разних жанровских и дисциплинарних одређења, као и у културалним токовима и формацијама. Такође ће стећи способност да се основне теме, мотиви и естетски квалитети античке лирике сагледају у различитим контекстима и да се креативно повежу са разним феноменима потоњих епоха, укључујући и савремену.
      Садржај предмета
      Линк ка страници предметаhttp://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/opsta-knjizevnosti-i-teorija-knjizevnosti/studijski-program/
      Садржај теоријске наставеОсобености античке лирике - органска веза са музиком, појам индивидуе и његов контекст; античке теорије стиха (Аристотел, александријска филологија, Хорације); систем квантитативне версификације и основне стиховне форме. Појам лирског. Систематизација и жанровска класификација хеленске лирике; основни еволутивни правци. Херменеутичка анализа Архилохове, Калинове, Тиртејеве, Солонове, Мимнермове, Алкејеве и Анакреонтове поезије. Сапфо и „лирски преокрет“: аутоекспресија, индивидуалност, релативизација слике света. Херменеутичка анализа Сапфиних фрагмената. Хорска лирика и Пиндарова поетика. Херменеутичка анализа изабраних епиникија. и особености аретолошког погледа на свет; Александријска поетска парадигма; Калимахова естетика и поетика. Интерлитерарност као темељна одлика римске књижевности. Особености римских неотерика. Херменеутичка анализа Катулове поезије. Римска субјективна љубавна елегија. Херменеутичка анализа Тибулове, Проперцијеве и Овидијеве поезије. Хорацијев опус. Лирика позног римског царства.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Савић-Ребац, Аница, Предплатонска еротологија, Књижевна заједница Новог Сада, Нови Сад, 1984.
      2. Лески, Албин. Повијест грчке књижевности, Загреб, 2001,стр. 113-158, 174-212
      3. Пилиповић, Јелена. Ка лепоти. Еротолошко читање Сапфине поезије, Академска књига, Нови Сад, 2016
      4. Пилиповић, Јелена. Locus amoris. Дијалошко читање Сапфине поезије, Научна КМД, Београд, 2014
      5. The Cambridge Companion to Latin Love Elegy, 2013.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеПредавања, интерактивна настава, самостална анализа изабраних дела на часу, студијски истраживачки рад.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит70
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари