Navigacija

Opis predmeta

2108951 - Antička lirika

Specifikacija predmeta
Naziv Antička lirika
Akronim 2108951
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Grčki jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Opšta književnost i teorija književnosti, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Skandinavski jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Nema uslova. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo opštih i posebnih znanja iz oblasti antičke lirike, kako helenske tako i rimske. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: književnoistorijskom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U književnostorijskom pogledu, cilj predmeta je sagledavanje nastanka, unutrašnje evolucije i transformacije lirske poezije u arhajskom, klasičnom, poklasičnom, helenističkom, carskom i poznoantičkom periodu, kao i njeno interagovanje sa kulturološkim i istorijskim kontekstom. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je upoznavanje sa značenjem i sadržajem pojmova lirika i lirsko, kao i uočavanje strukturalnih, tematskih i prozodijskih odlika niza pojedinačnih lirskih žanrova. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj predmeta je sticanje sposobnosti da se samosvojnosti antičkog lirskog modela prepoznaju naspram drugih lirskih modela u istoriji svetske književnosti, kao i ovladavanje umećem tumačenja antičke lirske poezije.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Ishod predmeta leži u sposobnosti da se ostvarenja antičke lirike, kako helenske, tako i rimske, analiziraju na kompetentan način, da se razume njihova samosvojna estetska vrednost i da se prepozna njihov intertekstualni udeo u kasnije nastalim umetničkim delima, raznih žanrovskih i disciplinarnih određenja, kao i u kulturalnim tokovima i formacijama. Takođe će steći sposobnost da se osnovne teme, motivi i estetski kvaliteti antičke lirike sagledaju u različitim kontekstima i da se kreativno povežu sa raznim fenomenima potonjih epoha, uključujući i savremenu.
      Sadržaj predmeta
      Link ka stranici predmeta http://www.fil.bg.ac.rs/lang/sr/katedre/opsta-knjizevnosti-i-teorija-knjizevnosti/studijski-program/
      Sadržaj teorijske nastave Osobenosti antičke lirike - organska veza sa muzikom, pojam individue i njegov kontekst; antičke teorije stiha (Aristotel, aleksandrijska filologija, Horacije); sistem kvantitativne versifikacije i osnovne stihovne forme. Pojam lirskog. Sistematizacija i žanrovska klasifikacija helenske lirike; osnovni evolutivni pravci. Hermeneutička analiza Arhilohove, Kalinove, Tirtejeve, Solonove, Mimnermove, Alkejeve i Anakreontove poezije. Sapfo i „lirski preokret“: autoekspresija, individualnost, relativizacija slike sveta. Hermeneutička analiza Sapfinih fragmenata. Horska lirika i Pindarova poetika. Hermeneutička analiza izabranih epinikija. i osobenosti aretološkog pogleda na svet; Aleksandrijska poetska paradigma; Kalimahova estetika i poetika. Interliterarnost kao temeljna odlika rimske književnosti. Osobenosti rimskih neoterika. Hermeneutička analiza Katulove poezije. Rimska subjektivna ljubavna elegija. Hermeneutička analiza Tibulove, Propercijeve i Ovidijeve poezije. Horacijev opus. Lirika poznog rimskog carstva.
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. Savić-Rebac, Anica, Predplatonska erotologija, Književna zajednica Novog Sada, Novi Sad, 1984.
      2. Leski, Albin. Povijest grčke književnosti, Zagreb, 2001,str. 113-158, 174-212
      3. Pilipović, Jelena. Ka lepoti. Erotološko čitanje Sapfine poezije, Akademska knjiga, Novi Sad, 2016
      4. Pilipović, Jelena. Locus amoris. Dijaloško čitanje Sapfine poezije, Naučna KMD, Beograd, 2014
      5. The Cambridge Companion to Latin Love Elegy, 2013.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Predavanja, interaktivna nastava, samostalna analiza izabranih dela na času, studijski istraživački rad.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 70
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari