Навигација

Опис предмета

2127043 - Организација знања 1

Спецификација предмета
НазивОрганизација знања 1
Акроним2127043
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Албански језик, књижевност, култура, модул Арапски језик, књижевност, култура, модул Библиотекарство и информатика, модул Грчки језик, књижевност, култура, модул Мађарски језик, књижевност, култура, модул Општа књижевност и теорија књижевности, модул Пољски језик, књижевност, култура, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Словачки језик, књижевност, култура, модул Турски језик, књижевност, култура, модул Украјински језик, књижевност, култура, модул Холандски језик, књижевност, култура, модул Чешки језик, књижевност, култура, модул Шпански језик, хиспанске књижевности и културе
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаСтудент је слушао предмете Библиотекарство 1 и Библиотекарство 2Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаОвладавање појмовима информација, податак, знање, начине њихове организације како би се лакше и ефикасније могла истраживати задата тема, што подразумева објашњавање система каталогизације, класификације, библиографске обраде и цитирања, референсне делатности, језика за означавање, помагала за претраживање, евалуације система за проналажење информације. Упознавање са начинима израде и употребе штампаних библиотечких каталога. Овладавање техникама претраживања електронских библиотечких каталога (COBISS, OCLC, Електронски каталог Конгресне библиотеке у Вашингтону). Каталогизација и класификација производа људског знања давнашња је човекова потреба, још од времена Платона и Аристотела. Циљ предмета је да студенте упозна са националним правилима за каталошки опис с краја 19. и почетком 20. века, међународним конференцијама о начелима каталогизације од шездесетих година 20. века до данас, садржајем, методама и значајем међународних пројеката, све у циљу успостављања целовитости упутно-информативног система библиотеке. Предмет треба да укаже на начине организације знања како би било могуће постићи већи степен ефективности истраживања.. Основни каталог сваке библиотеке је алфабетски (именски, ауторски) каталог. Начини тумачења категорије ауторства имају директне последице на формулисање одреднице у каталогу, као ауторске, стварне, колективне и формалне.
      Исходи учења (стечена знања)Студент овладава принципима, облицима, методама и улогом каталогизације и класификације производа људског знања у процесу тражења информација и овладавања новим знањем.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеБиблиотечки каталози као резултат библиографске, предметне и стручне обраде. Облици и врсте каталога. Задаци и значај појединих врста каталога. Однос каталога и библиографије у историјској перспективи и данас. Однос националних и интернационалних правила и принципа. Развој правила за каталогизацију до 19. века. Развој правила за каталогизацију у 19. и првој половини 20. века. Развој правила за каталогизацију у другој половини 20. и почетком 21. века. Централизована каталогизација.Каталогизација у публикацији. Узајамна каталогизација. Ауторски (именски, алфабетски) каталог - терминолошка и садржајна одређења. Одреднице - историјски развој, врсте и карактеристике. Каталошка јединица - врсте, саставни делови. Општи међународни стандард. Међународни стандард за каталошки опис монографских, серијских публикација, некњижне грађе, картографског материјала, електронских извора, музикалија, саставних делова публикација, старе и ретке књиге. Функционални захтеви за библиографске записе. Међународни стандардни број за означавање појединих врста библиотечке грађе. Организација ауторског каталога.
      Садржај практичне наставеУпознавање са традиционалним и савременим начинима организације знања као и методологијом њихове израде (штампани каталози, штампане библиографије - текућа и ретроспективна, електронски каталози библиотека). Претраживање штампаних и електронских библиотечких каталога.
      Литература
      1. Introduction to cataloging and classification / Arlene G. Taylor ; with the assistance of David P. Miller. - Westport, Conn. : Libraries Unlimited, 2006. - XVIII, 589 str. : ilustr. ; 24 cm ISBN 1-59158-235-0
      2. Каталогизација монографских извора / Светлана Јанчић, Ана Савић. - Београд : Народна библиотека Србије, 2018. - 378 стр. ; 22 cm ISBN 978-86-7035-427-2
      3. Elektronski izvori i nacionalna kataloška praksa / Srđan Slavnić. - Beograd : Narodna biblioteka Srbije, 2019. - 232 str. : ilustr. ; 21 cm ISBN 978-86-7035-433-3
      4. Organizing Knowledge : an introduction to information retrieval / Јennifer Rowley. - 2. ed. - Aldershot : Ashgate, 1992. - XIX, 510 str. ; 24 cm
      5. Каталогизација у теорији и пракси / Гордана Рудић. - Сомбор : Педагошки факултет, 2018. - 95 стр. : илустр. ; 24 cm ISBN 978-86-6095-070-5
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      11
      Методе извођења наставе
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања5Писмени испит60
      Практична настава5Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари10