Навигација

Опис предмета

2138038 - Савремени украјински језик Г-8

Спецификација предмета
НазивСавремени украјински језик Г-8
Акроним2138038
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Општа лингвистика са страним језиком, модул Украјински језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
Наставник/сарадник (ДОН)
    Број ЕСПБ6.0Статус предметаизборни
    Условљеност другим предметимаОдслушан Савремени украјински језик Г-7, положен Савремени украјински језик Г-6Облик условљености
    Циљеви изучавања предметаДаље развијање језичких рецептивних, продуктивних, интерактивних и социокултурних вештина. Усавршавање стечене језичке и говорне компетенције оптимално до нивоа Ц1.
    Исходи учења (стечена знања)Студент разуме теже и дуже текстове и усмена излагања и изван сопствене струке. Може брзо да пролази кроз теже апстрактне текстове, уочавајући релевантне тачке. У стању је да се изражава течно и спонтано без упадљивог тражења правих речи и израза. Може да се јасно, добро организовано и детаљно у писаној и усменој форми изрази о сложеним темама – може јасно да изрази свој став, емоције и њихове нијансе, да изрази и аргументује своје ставове према чињеницама, догађајима, људима као и да разуме све финесе горовног понашања изворног говорника. Знања о језичком систему и језичким средствима украјинског језика не само да су му довољна за успешну комуникацију у већини ситуација, већ је у стању да их објасни и пренесе трећим лицима, на пример, ученицима или људима који знају језик на нижем нивоу.
    Садржај предмета
    Садржај теоријске наставеСтилистика: Стилистика језичких јединица. Стилски поступци на плану фонетике и фонологије. Лексичка стилистика (понављање). Морфостилистика. Синтаксостилистика. Поступци експресивне синтаксе. Фигуре и тропи. Синтакса: сложена реченица; везници и интонација у сложеној реченици; систем независних реченица; систем зависносложених реченица: субјекатске, објекатске, релативне, временске, месне, условне, узрочне, последичне, начинске, поредбене, допусне и тд.; класификација сложених реченица са више зависних реченица; сложена синтаксичка целина; текст као јединица синтаксе.
    Садржај практичне наставеНастава обухвата вежбања из правописа (цртица и две тачке у асиндетским реченицама, интерпункциjа у независносложеној реченици, интерпункциjа у зависносложеној реченици, знаци интерпункције у сложеној реченици са више зависних реченица, одвајање пасуса); лексичка вежбања с вежбама превођења (кроз рад са текстовима различитих функционалних стилова, састављање текстова на задате теме, пословни језик, пословна кореспонденција); говорна вежбања са елементима лингвокултурологије на теме „Шта је љубав?“, „Мушкарци и жене“, „Породични проблеми. Родитељи и деца“, „Како аплицирати за посао“, „Свет политике и економије“, „Еколошки проблеми“, „Актуелни догађаји у свету“; граматичка вежбања (синтакса сложене реченице, примењена стилистика). Рад са двојезичним и једнојезичним речницима.
    Литература
    1. О. Палінська, О. Качала, Автостопом по Україні: Українська мова як іноземна (аудіокнига з вправами), Львів, 2014.
    2. Љ. Поповић, Контрастивна граматика српског и украјинског језика: таксис и евиденцијалност, Београд, 2012.
    3. А. Загнітко, Теоретична граматика сучасної української мови. Синтаксис, Донецьк, 2001.
    4. М. Вінтонів, Л. Сегін, Т. Вінтонів, Синтаксис української мови: Навчальний посібник, Вінниця, 2016.
    5. Н. Д. Бабич, Практична стилістика і культура української мови, Львів, 2003
    Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
    ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
    15
    Методе извођења наставеУпознавање студената са граматичким и правописним правилима кроз теоријска објашњења и конкретне примере, сложенија граматичка, лексичка и функционална вежбања вежбања – израда на часу и код куће уз проверу на часу; читање текстова из уџбеника, новина, научнопопуларних часописа и дискусије о њима; дискусије на обрађене говорне теме; демонстрација краткометражних и дугометражних играних и документарних филмова, снимака позоришних представа, концерата и дискусија о њима; структурирање и писање или усмено излагање дескриптивних и аргументујућих текстова или говора; самостално превођење текстова на најразличитије теме у оба смера, интерактивна настава; настава уз коришћење електронских помагала (интернет, ЦД, ДВД, пројектор).
    Оцена знања (максимални број поена 100)
    Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
    Активности у току предавања5Писмени испит30
    Практична настава10Усмени испит20
    Пројекти
    Колоквијуми20
    Семинари15