2101041 - Uvod u dijahronijsku lingvistiku
| Specifikacija predmeta | ||||
|---|---|---|---|---|
| Naziv | Uvod u dijahronijsku lingvistiku | |||
| Akronim | 2101041 | |||
| Studijski program | Srpski jezik i književnost | |||
| Modul | Srpski jezik i književnost - filologija i lingvistika | |||
| Tip studija | osnovne akademske studije | |||
| Nastavnik (predavač) | ||||
| Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
| Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
| Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | izborni | |
| Uslovljenost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
| Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj kursa je da dâ celovitu predstavu o razvitku dijahronijske lingvistike, njenim osnovnim poddisciplinama, osnovnim pitanjima i problemima savremene dijahronijske lingvistike te pripremi studente za samostalno bavljenje temama iz ove oblasti. | |||
| Ishodi učenja (stečena znanja) | Student ume da čita, referiše i kritički procenjuje relevantnu naučnu literaturu; stiče predstavu o osnovnim etapama razvitka dijahronijske lingvistike; poznaje dijahronijske poddiscipline; vlada osnovnom terminologijom savremene dijahronijske lingvistike. | |||
| Sadržaj predmeta | ||||
| Link ka stranici predmeta | https://www.praslavia.fil.rs/ | |||
| Sadržaj teorijske nastave | I. Pregled razvitka predstava o jezičkim promenama i razvitak dijahronijske lingvistike (Grčka i Rim; Indija; srednji vek; prosvetitelji; epoha romantizma, razvitak uporedno-istorijskog metoda u delima Raska, Bopa, Grima; Humbolt i njegovi pogledi na odnos jezika i mišljenja; Šlajher i naturalistička koncepcija jezika, mladogramatičari). Sosir i nastanak opozicije sinhronija i dijahronija. Savremene predstave o odnosu sinhronije i dijahronije. II. Fonetske i fonološke promene Uporedno-istorijska lingvistika i pojam glasovnog zakona; uzroci glasovnih promena; problem izuzetaka od pravilnosti koju podrazumeva glasovni zakon. Tipologija glasovnih promena. Strukturalistička klasifikacija glasovnih promena; odnos fonetskih promena i fonološkog sistema u kojem se one dešavaju. Funkcionalno objašnjenje glasovnih promena. III. Morfološke promene Tipovi morfoloških promena. Analogija. Gramatikalizacija i leksikalizacija. IV. Leksičke promene Istorijske promene oblika i značenja pojedinačnih reči. Istorijski razvitak leksičkog sistema. Semantičke promene. Pozajmljenice i kalkovi. V. Jezički kontakti i jezičke promene Osnovne kontaktne etno-jezičke situacije; pojam jezičkih saveza (balkanski jezički savez); jezičkim kontaktima izazvane promene na različitim nivoima jezičke strukture. VI. Dijahronijske lingvističke discipline: uporedno-istorijska lingvistika; paleoslavistika; etimologija; istorijska onomastika; dijalektologija i lingvistička geografija; etnolingvistika/lingvokulturologija. | |||
| Sadržaj praktične nastave | Na odgovarajućim primerima razrađuju se na predavanjima stečene teorijske osnove, postavljaju se pitanja i zadaci kroz koje se proverava i analizira ono što je naučeno. | |||
| Literatura | ||||
| ||||
| Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
| Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
| 2 | 2 | |||
| Metode izvođenja nastave | ||||
| Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
| Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
| Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
| Praktična nastava | 20 | Usmeni ispit | 70 | |
| Projekti | ||||
| Kolokvijumi | ||||
| Seminari | ||||
