Pedagoška psihologija
- Početna
- Katedre
- Seminar za društvene nauke
- Bolonja 2009.
- Pedagoška psihologija
Profesorka: dr Maja Savić, docentkinja
Trajanje: 1 semestar (II, IV, VI ili VIII)
Status predmeta: OP ili IP
Tip predmeta: AO (akademsko-opšteobrazovni)
Šifra predmeta: 0900004
Broj kredita: 3
Cilj predmeta
Razumevanje opštih načela efikasnih strategija podučavanja, motivisanja učenika i procene njihovog znanja.
Razvijanje osetljivosti za individualne razlike među učenicima.
Razvoj kritičkog odnosa prema nalazima i teorijama značajnim za nastavničku praksu.
Ishod predmeta
Studenti će biti u stanju:
1. Da opišu individualne razlike u intelektualnim sposobnostima, saznajnim stilovima i motivaciji za učenje.
2. Da povežu znanja o tipičnom i netipičnom psihičkom razvoju učenika sa preporučenim nastavnim metodama.
3. Da opišu osnovne socijalnopsihološke pojave u školskom odeljenju.
4. Da opišu osnovne odlike dobrog udžbenika.
Sadržaj predmeta
Predmet i metode pedagoške psihologije. Značaj poznavanja teorija za nastavničku praksu. Osnovne teorijske orijentacije u pedagoškoj psihologiji.
Individualne razlike. Individualne razlike u inteligenciji. Retardiranost i obdarenost. Problemi inkluzivnog obrazovanja.
Učenje. Definicija učenja. Oblici učenja. Bihevioristička shvatanja o učenju.
Kognitivističko shvatanje učenja i nastave. Saznajni stilovi.
Pamćenje i zaboravljanje. Metakognicija. Transfer. Aktivno učenje/nastava. Kooperativno učenje.
Motivacija. Pojam motiva. Motivisanje učenika. Motiv postignuća. Neuspešni učenici: tipovi i pomoć koja im se može pružiti. Motivacija u nastavi stranih jezika.
Odeljenje kao grupa. Stilovi upravljanja. Problemi školskog nasilja.
Ocenjivanje znanja. Osnovni problemi dokimologije. Testovi znanja i njihova podela. Procesna i produktna evaluacija. Autoevaluacija. Ocenjivanje i inkluzivno obrazovanje.
Udžbenici. Vrste učenja u udžbenicima. Osnovna načela pri proceni kvaliteta udžbenika.
Način ocenjivanja
Aktivnosti u toku predavanja 20%
Kolokvijumi 20%
Pismeni ispit 60%
Literatura
1. Vizek Vidović i sar. (2014). Psihologija obrazovanja. Beograd: Klett. (26-30, 155-206, 282-333, 419-446)
2. Vulfolk, A. i sar. (2014). Psihologija u obrazovanju, I deo. Beograd: Clio. (114-135, 228-313)
3. Vulfolk, A. i sar. (2014). Psihologija u obrazovanju, II deo. Beograd: Clio. (204-447)