Navigacija

Jezik i kognicija

JEZIK I KOGNICIJA


Profesorka: dr Maja Savić, vanredna profesorka
Godina studija: V
Trajanje: 1 semestar (IX)
Status predmeta: IP
Šifra predmeta: 1500502
Broj kredita: 6 (PPM)


Cilj predmeta
Cilj kursa je da studente upozna sa aktuelnim saznanjima u oblasti kognitivne psihologije koja se odnose na proučavanje jezičke funkcije i da ih uputi na koje sve načine proučavanje jezika daje važne uvide o principima kognitivnog funkcionisanja. Ovi ciljevi će biti realizovani kroz rad na sledećim temama: procesi koji su u osnovi jezičke produkcije i percepcije, odnosi između jezika i drugih kognitivnih funkcija, poreklo jezika, kognitivne osnove usvajanja jezika i neuralne osnove jezika. Tokom kursa studenti će se bolje upoznati sa najvažnijim teorijama i pojmovima iz ove oblasti kao i savremenim metodama i tehnikama koje se koriste za proučavanje različitih aspekta jezičke funkcije. 


Ishod predmeta
Nakon kursa studenti će razumeti osnovne koncepte i teorijska stanovišta u oblasti proučavanja jezika kao kognitivne funkcije. Poznavaće neuralne osnove jezika i različite metode za njegovo istraživanje. Studenti će biti upućeni u ključne teme u ovoj oblasti i biti u stanju da prate aktuelnu literaturu i istraživanja iz ove oblasti i da imaju kritički odnos prema njima.


Sadržaj predmeta
Uvod u proučavanje odnosa jezika i kognicije, pregled tema; Biološke osnove jezika; Metode i tehnike proučavanja jezika (bihejvioralne, neuroodslikavanje, neuralne mreže); Jezik i drugi komunikativni sistemi; Poreklo i evolucija jezičke sposobnosti; Kognitivni razvoj i usvajanje jezika; Percepcija govora; Mentalni leksikon; Kognitivna obrada morfologije; Kognitivna obrada sintakse; Jezički poremećaji; Jezik i mišljenje; Upotreba jezika u kontekstu.


Način ocenjivanja
Aktivnosti u toku predavanja 20%
Seminari 20%
Pismeni ispit 60%


Literatura
Kostić, A. (2010). Kognitivna psihologija. Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd. (odabrana poglavlja)
Harley, A.T. (2008). The Psychology of Language. From Data to Theory. Third Edition. Psychology Press. (odabrana poglavlja)
Gentner, D., Goldin-Meadow, S. (eds.) 2003. Language in Mind. Advances in the Study of Language and Thought. Cambridge, MA./London: MIT Press. (odabrana poglavlja)
Altmann, G. (1997). The ascent of Babel: an exploration of language, mind, and understanding. Oxford University Press. (odabrana poglavlja)