Navigacija

Psihologija čitanja

PSIHOLOGIJA ČITANJA


Profesor: dr Ljubomir Žiropađa, redovni profesor
Trajanje: 1 semestar (II, IV, VI ili VIII)
Status predmeta: IP
Tip predmeta: AO (akademsko-opšteobrazovni)
Šifra predmeta: 1400042
Broj kredita: 3


Cilj predmeta
Upoznavanje sa osnovnim teorijskim i praktičnim pitanjima psihologije čitanja kao oblasti kognitivne psihologije.
Upoznavanje sa postupcima koji imaju za cilj unapređivanje veštine čitanja.
Upoznavanje sa razlikama u motivima čitanja i činiocima čitalačkih interesovanja.


Ishod predmeta
Studenti će biti u stanju:
1. Da opišu i razumeju sekvence javljanja osnovnih saznajnih procesa pri čitanju.
2. Da opišu razlike između dobrih i loših čitača.
3. Da opišu osnovne pojave u razvoju veštine čitanja i motivaciji za čitanje.
4. Da opišu činioce koji utiču na čitljivost teksta.


Sadržaj predmeta
Čitanje kao oblast eksperimentalne psihologije početkom 20. veka.
Neposredno i posredno viđenje u čitanju. Pokreti očiju pri čitanju.
Pokreti očiju kod posebnih vrsta čitanja (formula, stranog jezika i dr.). Čitljivost.
Savremena kognitivna psihologija i obnavljanje interesovanja za istraživanje čitanja.
Razumevanje pročitanog (osnovni procesi, značaj metakognitivnih procesa).
Disleksija.
Razvojnopsihološki aspekti čitanja. Značaj teorija Lava Vigotskog i Žana Pijažea za nastavu čitanja.
Čitalačka interesovanja.
Uloga roditelja i nastavnika u formiranju interesovanja.
Ubrzavanje čitanja.


Način ocenjivanja
Aktivnosti u toku predavanja 20%
Kolokvijumi 20%
Pismeni ispit 60%


Literatura
Zbirka tekstova (u digitalnom formatu).