Навигација

Опис предмета

2105026 - Уџбеници у савременој настави Српског језика и књижевности

Спецификација предмета
НазивУџбеници у савременој настави Српског језика и књижевности
Акроним2105026
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Албански језик, књижевност, култура, модул Библиотекарство и информатика, модул Румунски језик, књижевност, култура, модул Скандинавски језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање студената са школским уџбеницима (читанком, граматиком, радном свеском) као основним наставним средствима, у којима се на систематски и методички примерен начин излаже наставни садржај предмета Српски језик и књижевност у основним школама, гимназијама и средњим стручним школама. С тим у вези, студенти се обучавају за вредновање структуре, концепције, садржаја, дидактичко-методичке апаратуре штампаних уџбеника, као што сагледавају могућности примене е-уџбеника као савременог дидактичког средства у настави и других наставних средстава обогаћених апликативним програмима и интерактивним мултимедијалним садржајима (обогаћен пдф, е-мисија, е-учионица) што обухвата настава на даљину. Уз то, разматрају и улогу збирки задатака, наставних листова и тестова за полагање завршних испита за оба нивоа учења.
      Исходи учења (стечена знања)Студент уме да прегледно и на систематичан начин сагледа и користи могућности штампаних и дигиталних уџбеника. Студент развија вештину да у уџбеницима препознаје извориште за бројне стваралачке активности које су примерене узрасту, могућностима и способностима ученика.Студент увиђа да се штампаним и дигиталним уџбеницима, осим образовних, остварују и васпитни и функционални циљеви, а њиховом применом се унапређују процес учења и усвајање образовних исхода. Студент сагледава на који начин уџбеници омогућавају да ученици у савременој школи стекну знања и умења, формирају ставове, систем вредности, негују читалачке компетенције, богате свој речник, развијају културу језичког изражавања и стваралачке способности.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеИзборни курс Уџбеници у савременој настави Српског језика и књижевности обухвата проучавање програмских садржаја који се усвајају путем предавања, семинарских вежби и презентација, а обухватају следеће садржаје: структура уџбеничког комплета (читанка, граматика, радна свеска), стандарди квалитета уџбеника, концепција (избор релевантних садржаја), структура и дидактичко-методичка апаратура у штампаним уџбеницима, заступљеност методичких радњи у уџбеницима (мотивисање, врсте читања, истраживачки задаци и пројекти, локализовање текста, тумачење непознатих речи и израза, план текста); методолошко повезивање и обједињавање наставе књижевности и језика и разноврсне корелације које се остварују у штампаним и дигиталним уџбеницима.
      Садржај практичне наставеПредавања, руковођени дијалог, стваралачке активности студената, краће монолошко излагање, улога игре у настави.
      Литература
      1. Мркаљ, Зона. 2016. Од буквара до читанки (методичка истраживања). Београд: Учитељски факултет.
      2. Бајић, Љиљана, Мркаљ, Зона. 2009. Читанка за 8. разред основне школе. Београд: Завод за уџбенике и наставна средства. Станковић Шошо Наташа. 2007. Чаролија речи. Читанка за 5. разред основне школе. Београд: Klett. Бајић Зона, Несторовић Зорица. 2
      3. Станковић Шошо, Наташа. 2010. Мали речник књижевних термина са креативним слагалицама. Београд. Нови Логос.
      4. Група аутора. 2014. Збирка задатака из српског језика за припрему завршног испита за крај основног образовања,Београд: Нови Логос.
      5. Мркаљ Зона, Костадиновић Снежана. 2011. Збирка задатака из српског језика за основну школу : према стандардима за полагање завршних испита, Београд: Завод за уџбенике.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      2
      Методе извођења наставеИзлагања, разговори, демонстрације, вежбања, презентације.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит
      Практична настава20Усмени испит50
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари10