Navigacija

Opis predmeta

2105026 - Udžbenici u savremenoj nastavi Srpskog jezika i književnosti

Specifikacija predmeta
Naziv Udžbenici u savremenoj nastavi Srpskog jezika i književnosti
Akronim 2105026
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Albanski jezik, književnost, kultura, modul Bibliotekarstvo i informatika, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Skandinavski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje studenata sa školskim udžbenicima (čitankom, gramatikom, radnom sveskom) kao osnovnim nastavnim sredstvima, u kojima se na sistematski i metodički primeren način izlaže nastavni sadržaj predmeta Srpski jezik i književnost u osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručnim školama. S tim u vezi, studenti se obučavaju za vrednovanje strukture, koncepcije, sadržaja, didaktičko-metodičke aparature štampanih udžbenika, kao što sagledavaju mogućnosti primene e-udžbenika kao savremenog didaktičkog sredstva u nastavi i drugih nastavnih sredstava obogaćenih aplikativnim programima i interaktivnim multimedijalnim sadržajima (obogaćen pdf, e-misija, e-učionica) što obuhvata nastava na daljinu. Uz to, razmatraju i ulogu zbirki zadataka, nastavnih listova i testova za polaganje završnih ispita za oba nivoa učenja.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Student ume da pregledno i na sistematičan način sagleda i koristi mogućnosti štampanih i digitalnih udžbenika. Student razvija veštinu da u udžbenicima prepoznaje izvorište za brojne stvaralačke aktivnosti koje su primerene uzrastu, mogućnostima i sposobnostima učenika.Student uviđa da se štampanim i digitalnim udžbenicima, osim obrazovnih, ostvaruju i vaspitni i funkcionalni ciljevi, a njihovom primenom se unapređuju proces učenja i usvajanje obrazovnih ishoda. Student sagledava na koji način udžbenici omogućavaju da učenici u savremenoj školi steknu znanja i umenja, formiraju stavove, sistem vrednosti, neguju čitalačke kompetencije, bogate svoj rečnik, razvijaju kulturu jezičkog izražavanja i stvaralačke sposobnosti.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Izborni kurs Udžbenici u savremenoj nastavi Srpskog jezika i književnosti obuhvata proučavanje programskih sadržaja koji se usvajaju putem predavanja, seminarskih vežbi i prezentacija, a obuhvataju sledeće sadržaje: struktura udžbeničkog kompleta (čitanka, gramatika, radna sveska), standardi kvaliteta udžbenika, koncepcija (izbor relevantnih sadržaja), struktura i didaktičko-metodička aparatura u štampanim udžbenicima, zastupljenost metodičkih radnji u udžbenicima (motivisanje, vrste čitanja, istraživački zadaci i projekti, lokalizovanje teksta, tumačenje nepoznatih reči i izraza, plan teksta); metodološko povezivanje i objedinjavanje nastave književnosti i jezika i raznovrsne korelacije koje se ostvaruju u štampanim i digitalnim udžbenicima.
      Sadržaj praktične nastave Predavanja, rukovođeni dijalog, stvaralačke aktivnosti studenata, kraće monološko izlaganje, uloga igre u nastavi.
      Literatura
      1. Mrkalj, Zona. 2016. Od bukvara do čitanki (metodička istraživanja). Beograd: Učiteljski fakultet.
      2. Bajić, Ljiljana, Mrkalj, Zona. 2009. Čitanka za 8. razred osnovne škole. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. Stanković Šošo Nataša. 2007. Čarolija reči. Čitanka za 5. razred osnovne škole. Beograd: Klett. Bajić Zona, Nestorović Zorica. 2
      3. Stanković Šošo, Nataša. 2010. Mali rečnik književnih termina sa kreativnim slagalicama. Beograd. Novi Logos.
      4. Grupa autora. 2014. Zbirka zadataka iz srpskog jezika za pripremu završnog ispita za kraj osnovnog obrazovanja,Beograd: Novi Logos.
      5. Mrkalj Zona, Kostadinović Snežana. 2011. Zbirka zadataka iz srpskog jezika za osnovnu školu : prema standardima za polaganje završnih ispita, Beograd: Zavod za udžbenike.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Izlaganja, razgovori, demonstracije, vežbanja, prezentacije.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit
      Praktična nastava 20 Usmeni ispit 50
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 10