2108611 - Општа књижевност 1
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Општа књижевност 1 | |||
Акроним | 2108611 | |||
Студијски програм | Српска књижевност и језик са компаратистиком | |||
Модул | ||||
Тип студија | основне академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | обавезан | |
Условљеност другим предметима | Нема услова. | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Циљ предмета је да омогући основни ниво знања опште књижевности старог века, од сумерско-вавилонске традиције до раносредњовековних дела. Стицање знања се одвија у три аспекта: књижевноисторијском, књижевнотеоријском и херменеутичко-естетском. У књижевноисторијском погледу, циљ је упознавање са основним токовима сумерско-вавилонске, библијске, хеленске, хеленистичке, позноантичке и раносредњовековне књижевности, њиховим развојем и интертексуталним међупрожимањима. У књижевнотеоријском погледу, циљ предмета је стицање основних знања о настанку, еволуцији и трансформацији егземпларних жанрова (еп, лирске врсте, драмске врсте, реторички и филозофски жанрови, библијски жанрови), као и њихово сагледавање у оквиру савремених теоријских парадигми. У херменеутичко-естетском погледу, циљ је стицање способности за самостално тумачење, анализу и препознавање естетских вредности егземпларних књижевних дела која припадају наведеним књижевним традицијама, уз уочавање њихових самосвојности и конктекстуалних особености. Избор дела извршен је у складу са књижевно-естетском вредношћу и у складу са културолошким и интертекстуалним значајем. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Исход предмета лежи у томе да се стекну основна знања о развојним токовима и интертекстуалној динамици сумерско-вавилонске, библијске, хеленске, хеленистичке, позноантичке и раносредњовековне књижевности, као и о настанку, еволуцији и трансформацији егземпларних жанрова. Продубиће се способност тумачења књижевних дела и стећи способност херменеутичке анализе самосвојних књижевних појава и егземпларних дела ове епохе, уз сагледавање њихове естетске и контекстуалне особености. | |||
Садржај предмета | ||||
Линк ка страници предмета | http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/OK-OK1-06.pdf | |||
Садржај теоријске наставе | Методолошки увод; теоријски појам и основни еволутивни правци епа у античкој књижевности; онтолошки статус епског хероја и особености епског фикционалитета; херменеутичка анализа Епа о Гилгамешу. Хомерско питање, сложеност историјско-културолошког контекста; опште одлике Хомерове поетике. Херменеутичка анализа Илијаде и Одисеје. Хеленистичка епика: културолошки контекст и промена естетске парадигме; Вергилијева поетика и херменеутичка анализа Енеиде. Теоријски појам лирике; основни еволутивни правци лирске поезије у античкој књижевности као целини – архајски, хеленистички, римски период; врсте, културолошки контекст и херменеутичка анализа. Теоријски појам драме – основни еволутивни правци. Настанак трагедије и комедије – политичко-културолошки, ритуални и филозофско-теолошки контекст. Херменеутичка анализа Есхилових, Софоклових, Еурипидових и Аристофанових драма. Античка проза – историографија, епистолографија, реторика - реторички жанрови и метареторички текстови; филозофски дијалог; антички роман. Библијска књижевност – Стари и Нови завет. | |||
Садржај практичне наставе | ||||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
4 | ||||
Методе извођења наставе | Предавања, интерактивна настава у виду разговора и дискусија са студентима | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 10 | Писмени испит | 70 | |
Практична настава | Усмени испит | |||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | ||||
Семинари | 20 |