2108611 - Opšta književnost 1
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Opšta književnost 1 | |||
Akronim | 2108611 | |||
Studijski program | Srpska književnost i jezik sa komparatistikom | |||
Modul | ||||
Tip studija | osnovne akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | obavezan | |
Uslovljenost drugim predmetima | Nema uslova. | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo znanja opšte književnosti starog veka, od sumersko-vavilonske tradicije do ranosrednjovekovnih dela. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: književnoistorijskom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U književnoistorijskom pogledu, cilj je upoznavanje sa osnovnim tokovima sumersko-vavilonske, biblijske, helenske, helenističke, poznoantičke i ranosrednjovekovne književnosti, njihovim razvojem i interteksutalnim međuprožimanjima. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je sticanje osnovnih znanja o nastanku, evoluciji i transformaciji egzemplarnih žanrova (ep, lirske vrste, dramske vrste, retorički i filozofski žanrovi, biblijski žanrovi), kao i njihovo sagledavanje u okviru savremenih teorijskih paradigmi. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj je sticanje sposobnosti za samostalno tumačenje, analizu i prepoznavanje estetskih vrednosti egzemplarnih književnih dela koja pripadaju navedenim književnim tradicijama, uz uočavanje njihovih samosvojnosti i konktekstualnih osobenosti. Izbor dela izvršen je u skladu sa književno-estetskom vrednošću i u skladu sa kulturološkim i intertekstualnim značajem. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Ishod predmeta leži u tome da se steknu osnovna znanja o razvojnim tokovima i intertekstualnoj dinamici sumersko-vavilonske, biblijske, helenske, helenističke, poznoantičke i ranosrednjovekovne književnosti, kao i o nastanku, evoluciji i transformaciji egzemplarnih žanrova. Produbiće se sposobnost tumačenja književnih dela i steći sposobnost hermeneutičke analize samosvojnih književnih pojava i egzemplarnih dela ove epohe, uz sagledavanje njihove estetske i kontekstualne osobenosti. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Link ka stranici predmeta | http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/OK-OK1-06.pdf | |||
Sadržaj teorijske nastave | Metodološki uvod; teorijski pojam i osnovni evolutivni pravci epa u antičkoj književnosti; ontološki status epskog heroja i osobenosti epskog fikcionaliteta; hermeneutička analiza Epa o Gilgamešu. Homersko pitanje, složenost istorijsko-kulturološkog konteksta; opšte odlike Homerove poetike. Hermeneutička analiza Ilijade i Odiseje. Helenistička epika: kulturološki kontekst i promena estetske paradigme; Vergilijeva poetika i hermeneutička analiza Eneide. Teorijski pojam lirike; osnovni evolutivni pravci lirske poezije u antičkoj književnosti kao celini – arhajski, helenistički, rimski period; vrste, kulturološki kontekst i hermeneutička analiza. Teorijski pojam drame – osnovni evolutivni pravci. Nastanak tragedije i komedije – političko-kulturološki, ritualni i filozofsko-teološki kontekst. Hermeneutička analiza Eshilovih, Sofoklovih, Euripidovih i Aristofanovih drama. Antička proza – istoriografija, epistolografija, retorika - retorički žanrovi i metaretorički tekstovi; filozofski dijalog; antički roman. Biblijska književnost – Stari i Novi zavet. | |||
Sadržaj praktične nastave | ||||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
4 | ||||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, interaktivna nastava u vidu razgovora i diskusija sa studentima | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | 70 | |
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari | 20 |