Navigacija

Opis predmeta

2108611 - Opšta književnost 1

Specifikacija predmeta
Naziv Opšta književnost 1
Akronim 2108611
Studijski program Srpska književnost i jezik sa komparatistikom
Modul
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
      Uslovljenost drugim predmetima Nema uslova. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je da omogući osnovni nivo znanja opšte književnosti starog veka, od sumersko-vavilonske tradicije do ranosrednjovekovnih dela. Sticanje znanja se odvija u tri aspekta: književnoistorijskom, književnoteorijskom i hermeneutičko-estetskom. U književnoistorijskom pogledu, cilj je upoznavanje sa osnovnim tokovima sumersko-vavilonske, biblijske, helenske, helenističke, poznoantičke i ranosrednjovekovne književnosti, njihovim razvojem i interteksutalnim međuprožimanjima. U književnoteorijskom pogledu, cilj predmeta je sticanje osnovnih znanja o nastanku, evoluciji i transformaciji egzemplarnih žanrova (ep, lirske vrste, dramske vrste, retorički i filozofski žanrovi, biblijski žanrovi), kao i njihovo sagledavanje u okviru savremenih teorijskih paradigmi. U hermeneutičko-estetskom pogledu, cilj je sticanje sposobnosti za samostalno tumačenje, analizu i prepoznavanje estetskih vrednosti egzemplarnih književnih dela koja pripadaju navedenim književnim tradicijama, uz uočavanje njihovih samosvojnosti i konktekstualnih osobenosti. Izbor dela izvršen je u skladu sa književno-estetskom vrednošću i u skladu sa kulturološkim i intertekstualnim značajem.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Ishod predmeta leži u tome da se steknu osnovna znanja o razvojnim tokovima i intertekstualnoj dinamici sumersko-vavilonske, biblijske, helenske, helenističke, poznoantičke i ranosrednjovekovne književnosti, kao i o nastanku, evoluciji i transformaciji egzemplarnih žanrova. Produbiće se sposobnost tumačenja književnih dela i steći sposobnost hermeneutičke analize samosvojnih književnih pojava i egzemplarnih dela ove epohe, uz sagledavanje njihove estetske i kontekstualne osobenosti.
      Sadržaj predmeta
      Link ka stranici predmeta http://www.fil.bg.ac.rs/wp-content/uploads/OK-OK1-06.pdf
      Sadržaj teorijske nastave Metodološki uvod; teorijski pojam i osnovni evolutivni pravci epa u antičkoj književnosti; ontološki status epskog heroja i osobenosti epskog fikcionaliteta; hermeneutička analiza Epa o Gilgamešu. Homersko pitanje, složenost istorijsko-kulturološkog konteksta; opšte odlike Homerove poetike. Hermeneutička analiza Ilijade i Odiseje. Helenistička epika: kulturološki kontekst i promena estetske paradigme; Vergilijeva poetika i hermeneutička analiza Eneide. Teorijski pojam lirike; osnovni evolutivni pravci lirske poezije u antičkoj književnosti kao celini – arhajski, helenistički, rimski period; vrste, kulturološki kontekst i hermeneutička analiza. Teorijski pojam drame – osnovni evolutivni pravci. Nastanak tragedije i komedije – političko-kulturološki, ritualni i filozofsko-teološki kontekst. Hermeneutička analiza Eshilovih, Sofoklovih, Euripidovih i Aristofanovih drama. Antička proza – istoriografija, epistolografija, retorika - retorički žanrovi i metaretorički tekstovi; filozofski dijalog; antički roman. Biblijska književnost – Stari i Novi zavet.
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. Albin Lesky, Povijest grčke književnosti, preveo Z. Dukat, Zagreb, 2002.
      2. Milan Budimir - Miron Flašar, Pregled rimske književnosti /više izdanja/
      3. Istorije blisko-istočne, biblijske, helenske, helenističke i rimske književnosti.
      4. Dragoslav Srejović - Aleksandrina Cermanović-Kuzmanović, Rečnik grčke i rimske mitologije /više izdanja/
      5. Studije, zbornici i izabrani tekstovi o antičkom epu, antičkoj lirici, tragediji i teoriji tragedije, komediji, idili, antičkoj prozi i filozofiji umetnosti
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4
      Metode izvođenja nastave Predavanja, interaktivna nastava u vidu razgovora i diskusija sa studentima
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 70
      Praktična nastava Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 20