Навигација

Опис предмета

21Д08004 - Женска феминистичка/феминофилна штампа између 1890. и 1941. године

Спецификација предмета
НазивЖенска феминистичка/феминофилна штампа између 1890. и 1941. године
Акроним21Д08004
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаНема.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета јесте да опише и испита појмове модерности, модернизације и модернизма на примеру женске штампе с почетка 20. века; да укаже на формирање неколико „идеалних“ типова жене у женској/феминистичкој, те феминофилној штампи у периоду између 1890. и 1941. године (образована „Српкиња“, „нова жена“, радна жена, омладинка, комунисткиња...); да укаже на различите аспекте еманципације у женској/феминистичкој штампи (образовање, право гласа, право на рад, брак/развод, репродуктивна права, абортус...), те на историјске/друштвене/политичке услове за реализацију захтева женског/феминистичког покрета; да истакне значај уметничких пракси (женско стваралаштво), као и (књижевне, ликовне, позоришне...) критике у формирању модерног женског субјекта.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће се упознати са: 1) теоријом и методологијом студија (модерне и женске/феминистичке) периодике, код нас и у свету; 2) женском и феминистичком штампом из прве половине 20. века која представља драгоцен извор за будућа истраживања (Жена, Жена данас, Женски покрет...); 3) тесном везом између свакодневног живота и женског покрета, те уметничких пракси.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеI) Уводна разматрања: модерност, род и периодика; женска и феминистичка периодика у настави: теорија и метод. II) Проблеми и теме: сукоб и дијалог као елементи уредничке политике; феминистичка контрајавност између два светска рата; женска књижевност у феминофилној и феминистичкој периодици; студија случаја: програм и мисија феминистичког часописа Женски покрет (1920-1938). III) Закључна разматрања: "нова жена" у историји књижевности.
      Садржај практичне наставеЧитање, анализа и тумачење одабраних текстова, израда самосталног истраживачког рада.
      Литература
      1. Слободанка Пековић, „Женски часописи с почетка века“, у: Прилози за историју српске књижевне периодике, ур. Александар Петров (Београд, Нови Сад: Институт за књижевност и уметност, Матица српска), 1990.
      2. Jayne E. Marek, “A Distorting Lens. Ezra Paund and Literary Editors”, u: J. E. Marek, Women Editing Modernism. „Little“ Magazines and Literary History (The University Press of Kentucky, 1995), 167-192.
      3. Stanislava Barać, Feministička kontrajavnost. Žanr ženskog portreta u srpskoj periodici 1920-1941 (Beograd, 2015), 48-63.
      4. Maria DiCenzo, Lucy Delap and Leila Ryan, Feminist Media History: Suffrage, Periodicals and the Public Sphere (Palgrave Macmillan, 2010), 1-70.
      5. Ana Kolarić, Periodika u feminističkoj učionici. Časopis Ženski pokret (1920-1938) i studije književnosti (Beograd: Fabrika knjiga, 2021), 129-170.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставеПредавања, дискусије и тумачења.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит70
      Практична настава20Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари