Navigacija

Opis predmeta

21D08004 - Ženska feministička/feminofilna štampa između 1890. i 1941. godine

Specifikacija predmeta
Naziv Ženska feministička/feminofilna štampa između 1890. i 1941. godine
Akronim 21D08004
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik
Tip studija doktorske akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 9.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Nema. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta jeste da opiše i ispita pojmove modernosti, modernizacije i modernizma na primeru ženske štampe s početka 20. veka; da ukaže na formiranje nekoliko „idealnih“ tipova žene u ženskoj/feminističkoj, te feminofilnoj štampi u periodu između 1890. i 1941. godine (obrazovana „Srpkinja“, „nova žena“, radna žena, omladinka, komunistkinja...); da ukaže na različite aspekte emancipacije u ženskoj/feminističkoj štampi (obrazovanje, pravo glasa, pravo na rad, brak/razvod, reproduktivna prava, abortus...), te na istorijske/društvene/političke uslove za realizaciju zahteva ženskog/feminističkog pokreta; da istakne značaj umetničkih praksi (žensko stvaralaštvo), kao i (književne, likovne, pozorišne...) kritike u formiranju modernog ženskog subjekta.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će se upoznati sa: 1) teorijom i metodologijom studija (moderne i ženske/feminističke) periodike, kod nas i u svetu; 2) ženskom i feminističkom štampom iz prve polovine 20. veka koja predstavlja dragocen izvor za buduća istraživanja (Žena, Žena danas, Ženski pokret...); 3) tesnom vezom između svakodnevnog života i ženskog pokreta, te umetničkih praksi.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave I) Uvodna razmatranja: modernost, rod i periodika; ženska i feministička periodika u nastavi: teorija i metod. II) Problemi i teme: sukob i dijalog kao elementi uredničke politike; feministička kontrajavnost između dva svetska rata; ženska književnost u feminofilnoj i feminističkoj periodici; studija slučaja: program i misija feminističkog časopisa Ženski pokret (1920-1938). III) Zaključna razmatranja: "nova žena" u istoriji književnosti.
      Sadržaj praktične nastave Čitanje, analiza i tumačenje odabranih tekstova, izrada samostalnog istraživačkog rada.
      Literatura
      1. Slobodanka Peković, „Ženski časopisi s početka veka“, u: Prilozi za istoriju srpske književne periodike, ur. Aleksandar Petrov (Beograd, Novi Sad: Institut za književnost i umetnost, Matica srpska), 1990.
      2. Jayne E. Marek, “A Distorting Lens. Ezra Paund and Literary Editors”, u: J. E. Marek, Women Editing Modernism. „Little“ Magazines and Literary History (The University Press of Kentucky, 1995), 167-192.
      3. Stanislava Barać, Feministička kontrajavnost. Žanr ženskog portreta u srpskoj periodici 1920-1941 (Beograd, 2015), 48-63.
      4. Maria DiCenzo, Lucy Delap and Leila Ryan, Feminist Media History: Suffrage, Periodicals and the Public Sphere (Palgrave Macmillan, 2010), 1-70.
      5. Ana Kolarić, Periodika u feminističkoj učionici. Časopis Ženski pokret (1920-1938) i studije književnosti (Beograd: Fabrika knjiga, 2021), 129-170.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4
      Metode izvođenja nastave Predavanja, diskusije i tumačenja.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 70
      Praktična nastava 20 Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari