Навигација

Опис предмета

21Д08013 - Теорија, активизам и културне/уметничке праксе: феминистичка штампа у Србији 90-их и 2000-их година

Спецификација предмета
НазивТеорија, активизам и културне/уметничке праксе: феминистичка штампа у Србији 90-их и 2000-их година
Акроним21Д08013
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаНема.Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је двојак: да опише и испита везу између теорије, активизма и културних/уметничких праски у феминистичкој штампи из 90-их година (посебно у часописима ПроФемина, Женске студије, Феминистичке свеске); и да испита да ли се и на који начин та веза променила у часописима јасније научне/академске оријентације у области феминистичке теорије и теорије рода, покренутим у 2000-им (попут часописа Генеро и Књиженство).
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће се упознати са феминистичком штампом с краја 20. века, као и с почетка 21. века, која представља драгоцен извор за будућа истраживања (Женске студије, Феминистичке свеске, ПроФемина, Генеро); културном и политичком историјом из друге перспективе, која се разликује од доминантне перспективе; тесном везом између свакодневног живота, женског покрета и књижевности/уметничких пракси; једним аспектом историје неформалног образовања – часописима; феминистичком историјом медија.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеI) Уводна разматрања: Историја женског/феминистичког покрета у Југославији, односно Србији. Захтеви жена и проблеми на које су наилазиле. Важни датуми. Где су „корени“ домаћег феминизма и да ли има смисла тражити их? Ко чини савремени феминистички покрет (или, покрете)? II) Проблеми и теме: Уводник као програм часописа. Легитимација феминистичког знања у часописима: теоријски/идеолошки заокрети. Употреба критичке анализе дискурса у анализи одабраних чланака да би се преиспитали појмови књижевности, ангажоване књижевности, аматерске књижевности, политике књижевности, исповедног исказа и трауме. III) Закључна разматрања: Стварање простора за феминистичку теорију у научној периодици у Србији. Историја женске књижевности у савременој периодици.
      Садржај практичне наставеЧитање, анализа и тумачење одабраних текстова, израда самосталног истраживачког рада.
      Литература
      1. Lukić, Jasmina, „Ženske/rodne studije i problemi disciplinizacije: uloga časopisa“, u: Feministički časopisi u Srbiji, ur. D. Dojčinović i A. Kolarić, Beograd, 2018, 143-163.
      2. Đurić, Dubravka, „Feministički i ženski časopisi u postjugoslovenskim kulturama“, ProFemina, specijalni broj, leto-jesen 2011, str. 263–282.
      3. Klanjac, Ana, „Online feminizam: feministički internetski portal kao platforma za aktivizam“, Treća, br. 1-2, vol. XVII, 2015.
      4. Hemmings, Clare, Why Stories Matter, Duke University Press, 2011.
      5. Kolarić, Ana, „Uređivačke politike u feminističkim akademskim časopisima“, Feministički časopisi u Srbiji, ur. D. Dojčinović i A. Kolarić, Beograd, 2018, 24-40.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставеПредавања, дискусије и тумачења.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит70
      Практична настава20Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари