Навигација

Опис предмета

21Д15013 - Тумачење рода у критичкој социолингвистици

Спецификација предмета
НазивТумачење рода у критичкој социолингвистици
Акроним21Д15013
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметиманемаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање са терминологијом, интердисциплинарном природом предмета истраживања и методолошким апаратусом који се примењује у савременим социолинвистичким студијама језика и рода критичке оријентације.
      Исходи учења (стечена знања)Критичко-аналитичке и методолошке компетенције потребне за критичку социолингвистичку анализу родних перспектива у језичкој употреби и структури, родно осетљивој језичкој политици и планирању, као и у формирању колективних идеолошких конструкција рода у приватној и јавној сфери.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеТема предмета је анализа односа језика и рода из перспективе критичке, друштвено ангажоване, социолингвистике. Предмет се бави разумевњем, тумачењем и објашњењем односа комуникативних пракси и идеологија које се повезују са дискурсом жена, као и начинима на које се родне идеологије формирају кроз дискурс о женама.Питања родне неравноправности коју условљава језичка форма и структура у комуникативном процесу, као и улога културних и образовних институција, медија, али и породице и вршњачке групе, у формирању родно-осетљивих, равноправних, односно родно-неосетљивих, дискриминаторних, комуникативних пракси су фокусу ових разматрања. Коначно, предмет се бави социолингвистичком анализом конверзације, односно питањима специфичности и аспеката културно условљених комуникативних компетенција (на пример, форми учтивог обраћања) у (ре)продукцији родно-(не)осетљивих-(не)равноправних друштвених односа. Предмет нуди и преглед историје истраживања односа језика и рода, и теоријске концепте (преузете из социолингвистике, анализе конверзације и критичке анализе дискурса) релевантне за ову тему. Научно-методолошки апаратус критичке социолингивстике користи се и за компаративну анализу родно (не)осетљивих језичких и образовних политика у свету и код нас.
      Садржај практичне наставе
      Литература
      1. Holmes, Janet &Miriam Meyerhoff. 2003. The handbook of language and gender. Blackwell Publishing.Filipović Jelena. 2011. Rod i jezik (Gender and Language), in: Ivana Milojević & Slobodanka Markov (eds), Uvod u rodne teorije (Introduction to Gender Theories). Novi Sad: Centar za rodne studije & Mediterran Publishing, pp. 409-423. Filipović, Jelena. 2015. Transdisciplinary approach to language study. The complexity theory perspective. London: Palgrave Macmillan.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставе
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања30Писмени испит50
      Практична настава20Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари