21Д15013 - Тумачење рода у критичкој социолингвистици
| Спецификација предмета | ||||
|---|---|---|---|---|
| Назив | Тумачење рода у критичкој социолингвистици | |||
| Акроним | 21Д15013 | |||
| Студијски програм | Језик, књижевност, култура | |||
| Модул | модул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик | |||
| Тип студија | докторске академске студије | |||
| Наставник (предавач) | ||||
| Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
| Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
| Број ЕСПБ | 9.0 | Статус предмета | изборни | |
| Условљеност другим предметима | нема | Облик условљености | ||
| Циљеви изучавања предмета | Упознавање са терминологијом, интердисциплинарном природом предмета истраживања и методолошким апаратусом који се примењује у савременим социолинвистичким студијама језика и рода критичке оријентације. | |||
| Исходи учења (стечена знања) | Критичко-аналитичке и методолошке компетенције потребне за критичку социолингвистичку анализу родних перспектива у језичкој употреби и структури, родно осетљивој језичкој политици и планирању, као и у формирању колективних идеолошких конструкција рода у приватној и јавној сфери. | |||
| Садржај предмета | ||||
| Садржај теоријске наставе | Тема предмета је анализа односа језика и рода из перспективе критичке, друштвено ангажоване, социолингвистике. Предмет се бави разумевњем, тумачењем и објашњењем односа комуникативних пракси и идеологија које се повезују са дискурсом жена, као и начинима на које се родне идеологије формирају кроз дискурс о женама.Питања родне неравноправности коју условљава језичка форма и структура у комуникативном процесу, као и улога културних и образовних институција, медија, али и породице и вршњачке групе, у формирању родно-осетљивих, равноправних, односно родно-неосетљивих, дискриминаторних, комуникативних пракси су фокусу ових разматрања. Коначно, предмет се бави социолингвистичком анализом конверзације, односно питањима специфичности и аспеката културно условљених комуникативних компетенција (на пример, форми учтивог обраћања) у (ре)продукцији родно-(не)осетљивих-(не)равноправних друштвених односа. Предмет нуди и преглед историје истраживања односа језика и рода, и теоријске концепте (преузете из социолингвистике, анализе конверзације и критичке анализе дискурса) релевантне за ову тему. Научно-методолошки апаратус критичке социолингивстике користи се и за компаративну анализу родно (не)осетљивих језичких и образовних политика у свету и код нас. | |||
| Садржај практичне наставе | ||||
| Литература | ||||
| ||||
| Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
| Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
| 4 | ||||
| Методе извођења наставе | ||||
| Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
| Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
| Активности у току предавања | 30 | Писмени испит | 50 | |
| Практична настава | 20 | Усмени испит | ||
| Пројекти | ||||
| Колоквијуми | ||||
| Семинари | ||||
