Navigacija

Opis predmeta

21D15013 - Tumačenje roda u kritičkoj sociolingvistici

Specifikacija predmeta
Naziv Tumačenje roda u kritičkoj sociolingvistici
Akronim 21D15013
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik
Tip studija doktorske akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 9.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima nema Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje sa terminologijom, interdisciplinarnom prirodom predmeta istraživanja i metodološkim aparatusom koji se primenjuje u savremenim sociolinvističkim studijama jezika i roda kritičke orijentacije.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Kritičko-analitičke i metodološke kompetencije potrebne za kritičku sociolingvističku analizu rodnih perspektiva u jezičkoj upotrebi i strukturi, rodno osetljivoj jezičkoj politici i planiranju, kao i u formiranju kolektivnih ideoloških konstrukcija roda u privatnoj i javnoj sferi.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Tema predmeta je analiza odnosa jezika i roda iz perspektive kritičke, društveno angažovane, sociolingvistike. Predmet se bavi razumevnjem, tumačenjem i objašnjenjem odnosa komunikativnih praksi i ideologija koje se povezuju sa diskursom žena, kao i načinima na koje se rodne ideologije formiraju kroz diskurs o ženama.Pitanja rodne neravnopravnosti koju uslovljava jezička forma i struktura u komunikativnom procesu, kao i uloga kulturnih i obrazovnih institucija, medija, ali i porodice i vršnjačke grupe, u formiranju rodno-osetljivih, ravnopravnih, odnosno rodno-neosetljivih, diskriminatornih, komunikativnih praksi su fokusu ovih razmatranja. Konačno, predmet se bavi sociolingvističkom analizom konverzacije, odnosno pitanjima specifičnosti i aspekata kulturno uslovljenih komunikativnih kompetencija (na primer, formi učtivog obraćanja) u (re)produkciji rodno-(ne)osetljivih-(ne)ravnopravnih društvenih odnosa. Predmet nudi i pregled istorije istraživanja odnosa jezika i roda, i teorijske koncepte (preuzete iz sociolingvistike, analize konverzacije i kritičke analize diskursa) relevantne za ovu temu. Naučno-metodološki aparatus kritičke sociolingivstike koristi se i za komparativnu analizu rodno (ne)osetljivih jezičkih i obrazovnih politika u svetu i kod nas.
      Sadržaj praktične nastave
      Literatura
      1. Holmes, Janet &Miriam Meyerhoff. 2003. The handbook of language and gender. Blackwell Publishing.Filipović Jelena. 2011. Rod i jezik (Gender and Language), in: Ivana Milojević & Slobodanka Markov (eds), Uvod u rodne teorije (Introduction to Gender Theories). Novi Sad: Centar za rodne studije & Mediterran Publishing, pp. 409-423. Filipović, Jelena. 2015. Transdisciplinary approach to language study. The complexity theory perspective. London: Palgrave Macmillan.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4
      Metode izvođenja nastave
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 30 Pismeni ispit 50
      Praktična nastava 20 Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari