Навигација

Опис предмета

21Д05012 - Проблеми жанра у наставном проучавању усмених прозних облика

Спецификација предмета
НазивПроблеми жанра у наставном проучавању усмених прозних облика
Акроним21Д05012
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Језик, модул Књижевност, модул Култура, модул Српска књижевност, модул Српски језик
Тип студијадокторске академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ9.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУсмеравање полазника докторских студија на разматрање проблематике прозних жанрова која проистиче из различитих критеријума узетих за параметре приликом класификовања прозних облика. Истицање особености појединих жанрова и важности тих специфичности за интерпретацију одабраних дела народне прозе. Бављење међужанрвском проходношћу (дифузијом жанрова) у усменој прозној традицији. Аналитичко откривање поливалентних структура које у различитим контекстима носе и различита значења. Компаративно проучавање прозних жанрова у усменој и ауторској књижевности и тумачење улоге, функције и значаја разумевања жанровских карактеристика у основношколској и средњошколској настави.
      Исходи учења (стечена знања)Докторанд ће бити у стању да: проучава народне приповетке и предања у складу са књижевнонаучном методологијом са методичким поступцима и радњама; разуме, усвоји и користи методолошке и методичке захтеве којима треба да удовољи узорна интерпретација народних приповедака и предања, уз истицање посебности проистеклих из жанровских разлика које постоје у оквиру категорија усмене прозе; уочава и разматра темељно методичка и методолошка опредељења у наставном проучавању поменутог корпуса, где се динамика наставне интерпретације остварује на принципима методолошког плурализма и усмерава према водећим уметничким вредностима у делу, тако што се они постављају у улогу обједињујућих чинилаца интерпретативних токова кроз свет приче.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеI ДЕО: МЕТОДОЛОШКИ ПРИСТУП 1. Проблематика прозних жанрова (гледишта) 2. Критеријуми класификације усмених прозних облика 3. Тематска класификација прозних жанрова 4. Прозни жанрови у усменој и ауторској књижевности 5. Сагледавање усмених прозних облика у књижевнонаучном контексту
      Садржај практичне наставеII ДЕО: МЕТОДИЧКИ ПРИСТУП 1. Проучавање усмених прозних облика у настави 2. Методички приступ проучавању прозних жанрова 3. Облици рада (методички поступци и радње) 4. – II – 5. Стваралачке активности поводом тумачења усмених прозних облика III ДЕО: ПРИМЕРИ 1. На Међедовићевој међи (о пародији и пародирању) 2. Шаљива народна прича и новела са шаљивом тематиком 3. Интегрисање бајке, анегдоте, предања... као усмених прозних облика 4. Реферат (предиспитна вежба) 5. Начин израде семинарског рада, уз претходну презентацију пројекта – договор о темама.
      Литература
      1. Зона Мркаљ,Наставно проучавање приповедака и предања, Друштво за српски језик и књижевност Србије, Библиотека Књижевност и језик, Београд, 2009.
      2. Милија Николић, Методика наставе српског језика и књижевности, Завод за уџбенике и наставна средства, Београд, 2009.
      3. Владимир Проп, Морфологија бајке, превели Петар Вујичић, Радован Матијашевић и Мира Вуковић, Просвета, Београд, 1982.
      4. Макс Лити, Европска народна бајка, превела Душица Милојковић, Београд, Орбис, 1994.
      5. Нада Милошевић-Ђорђевић, Од бајке до изреке, Библиотека Књижевност и Језик, Београд, 2000.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      4
      Методе извођења наставеПредавања, креативне радионице, истраживачки тимски пројекти, презентације, самостални истраживачки рад.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит50
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари40