21D05012 - Problemi žanra u nastavnom proučavanju usmenih proznih oblika
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Problemi žanra u nastavnom proučavanju usmenih proznih oblika | |||
Akronim | 21D05012 | |||
Studijski program | Jezik, književnost, kultura | |||
Modul | modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik | |||
Tip studija | doktorske akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 9.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
Ciljevi izučavanja predmeta | Usmeravanje polaznika doktorskih studija na razmatranje problematike proznih žanrova koja proističe iz različitih kriterijuma uzetih za parametre prilikom klasifikovanja proznih oblika. Isticanje osobenosti pojedinih žanrova i važnosti tih specifičnosti za interpretaciju odabranih dela narodne proze. Bavljenje međužanrvskom prohodnošću (difuzijom žanrova) u usmenoj proznoj tradiciji. Analitičko otkrivanje polivalentnih struktura koje u različitim kontekstima nose i različita značenja. Komparativno proučavanje proznih žanrova u usmenoj i autorskoj književnosti i tumačenje uloge, funkcije i značaja razumevanja žanrovskih karakteristika u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj nastavi. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Doktorand će biti u stanju da: proučava narodne pripovetke i predanja u skladu sa književnonaučnom metodologijom sa metodičkim postupcima i radnjama; razume, usvoji i koristi metodološke i metodičke zahteve kojima treba da udovolji uzorna interpretacija narodnih pripovedaka i predanja, uz isticanje posebnosti proisteklih iz žanrovskih razlika koje postoje u okviru kategorija usmene proze; uočava i razmatra temeljno metodička i metodološka opredeljenja u nastavnom proučavanju pomenutog korpusa, gde se dinamika nastavne interpretacije ostvaruje na principima metodološkog pluralizma i usmerava prema vodećim umetničkim vrednostima u delu, tako što se oni postavljaju u ulogu objedinjujućih činilaca interpretativnih tokova kroz svet priče. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | I DEO: METODOLOŠKI PRISTUP 1. Problematika proznih žanrova (gledišta) 2. Kriterijumi klasifikacije usmenih proznih oblika 3. Tematska klasifikacija proznih žanrova 4. Prozni žanrovi u usmenoj i autorskoj književnosti 5. Sagledavanje usmenih proznih oblika u književnonaučnom kontekstu | |||
Sadržaj praktične nastave | II DEO: METODIČKI PRISTUP 1. Proučavanje usmenih proznih oblika u nastavi 2. Metodički pristup proučavanju proznih žanrova 3. Oblici rada (metodički postupci i radnje) 4. – II – 5. Stvaralačke aktivnosti povodom tumačenja usmenih proznih oblika III DEO: PRIMERI 1. Na Međedovićevoj međi (o parodiji i parodiranju) 2. Šaljiva narodna priča i novela sa šaljivom tematikom 3. Integrisanje bajke, anegdote, predanja... kao usmenih proznih oblika 4. Referat (predispitna vežba) 5. Način izrade seminarskog rada, uz prethodnu prezentaciju projekta – dogovor o temama. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
4 | ||||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, kreativne radionice, istraživački timski projekti, prezentacije, samostalni istraživački rad. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | ||
Praktična nastava | Usmeni ispit | 50 | ||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari | 40 |