Navigacija

Opis predmeta

21D05012 - Problemi žanra u nastavnom proučavanju usmenih proznih oblika

Specifikacija predmeta
Naziv Problemi žanra u nastavnom proučavanju usmenih proznih oblika
Akronim 21D05012
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik
Tip studija doktorske akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 9.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Usmeravanje polaznika doktorskih studija na razmatranje problematike proznih žanrova koja proističe iz različitih kriterijuma uzetih za parametre prilikom klasifikovanja proznih oblika. Isticanje osobenosti pojedinih žanrova i važnosti tih specifičnosti za interpretaciju odabranih dela narodne proze. Bavljenje međužanrvskom prohodnošću (difuzijom žanrova) u usmenoj proznoj tradiciji. Analitičko otkrivanje polivalentnih struktura koje u različitim kontekstima nose i različita značenja. Komparativno proučavanje proznih žanrova u usmenoj i autorskoj književnosti i tumačenje uloge, funkcije i značaja razumevanja žanrovskih karakteristika u osnovnoškolskoj i srednjoškolskoj nastavi.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Doktorand će biti u stanju da: proučava narodne pripovetke i predanja u skladu sa književnonaučnom metodologijom sa metodičkim postupcima i radnjama; razume, usvoji i koristi metodološke i metodičke zahteve kojima treba da udovolji uzorna interpretacija narodnih pripovedaka i predanja, uz isticanje posebnosti proisteklih iz žanrovskih razlika koje postoje u okviru kategorija usmene proze; uočava i razmatra temeljno metodička i metodološka opredeljenja u nastavnom proučavanju pomenutog korpusa, gde se dinamika nastavne interpretacije ostvaruje na principima metodološkog pluralizma i usmerava prema vodećim umetničkim vrednostima u delu, tako što se oni postavljaju u ulogu objedinjujućih činilaca interpretativnih tokova kroz svet priče.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave I DEO: METODOLOŠKI PRISTUP 1. Problematika proznih žanrova (gledišta) 2. Kriterijumi klasifikacije usmenih proznih oblika 3. Tematska klasifikacija proznih žanrova 4. Prozni žanrovi u usmenoj i autorskoj književnosti 5. Sagledavanje usmenih proznih oblika u književnonaučnom kontekstu
      Sadržaj praktične nastave II DEO: METODIČKI PRISTUP 1. Proučavanje usmenih proznih oblika u nastavi 2. Metodički pristup proučavanju proznih žanrova 3. Oblici rada (metodički postupci i radnje) 4. – II – 5. Stvaralačke aktivnosti povodom tumačenja usmenih proznih oblika III DEO: PRIMERI 1. Na Međedovićevoj međi (o parodiji i parodiranju) 2. Šaljiva narodna priča i novela sa šaljivom tematikom 3. Integrisanje bajke, anegdote, predanja... kao usmenih proznih oblika 4. Referat (predispitna vežba) 5. Način izrade seminarskog rada, uz prethodnu prezentaciju projekta – dogovor o temama.
      Literatura
      1. Zona Mrkalj,Nastavno proučavanje pripovedaka i predanja, Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, Biblioteka Književnost i jezik, Beograd, 2009.
      2. Milija Nikolić, Metodika nastave srpskog jezika i književnosti, Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, Beograd, 2009.
      3. Vladimir Prop, Morfologija bajke, preveli Petar Vujičić, Radovan Matijašević i Mira Vuković, Prosveta, Beograd, 1982.
      4. Maks Liti, Evropska narodna bajka, prevela Dušica Milojković, Beograd, Orbis, 1994.
      5. Nada Milošević-Đorđević, Od bajke do izreke, Biblioteka Književnost i Jezik, Beograd, 2000.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4
      Metode izvođenja nastave Predavanja, kreativne radionice, istraživački timski projekti, prezentacije, samostalni istraživački rad.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 50
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 40