Навигација

Опис предмета

21М00005 - Психологија читања

Спецификација предмета
НазивПсихологија читања
Акроним21М00005
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура,Превођење
Модулмодул Англистика, модул Германске студије: Западна и Северна Европа, модул Иберијске студије, модул Књижевност и култура, модул Комуникација, медији и култура, модул Настава страних језика, модул Оријенталне студије, модул Романистика, модул Славистика
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
      Условљеност другим предметима/Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ курса је да се из когнитивне перспективе сагледа процес читања као комплексне способности која захтева ангажовање и координацију више когнитивних процеса попут пажње, перцепције, кодирања, памћења, мишљења. Студенти ће се упознати са основним концептима, емпиријским налазима у овој области и моделима који објашњавају процес читања. Један од циљева биће и да студенти умеју да препознају развојни поремећај везан за тешкоће у читању - дислексију и да пруже подршку ученицима са тим тешкоћама у току наставе. У току курса, посебна пажња биће усмерена на то да студенти разумеју значај и потенцијал читалачке способности у образовном контексту.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће бити у стању да: - опишу и разумеју улогу когнитивних процеса при читању; - разумеју основне концепте и емпиријске налазе из ове области истраживања; - опишу и разумеју предуслове за усвајање читања и овладавање овом вештином; - препознају развојни поремећај везан за тешкоће у читању - дислексију и да пруже подршку ученицима са тим тешкоћама у току наставе; - разумеју факторе који утичу на мотивацију за читање; - разумеју читалачку писменост као једну од кључних ученичких компетенција.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеУвод у област психологије читања; Методе за испитивање процеса читања; Когнитивни процеси у основи читања; Читање речи; Читање реченица и текста; Рана писменост; Усвајање читања; Читање на језицима са различитим ортогафијама; Читање код билингвала; Тешкоће у усвајању читања и развојна дислексија; Индивидуалне разлике у способности читања и убрзавање читања; Мотивација за читање; Читалачка писменост.
      Садржај практичне наставеСтуденти ће подељени у групе по троје или четворо у току семстра уз подршку наставника осмислити и спровести мало емпиријско истраживање везано за теме које се обрађују на курсу, написати извештај о истраживању и презентовати своје резултате пред осталим студентима на крају семестра.
      Литература
      1. Лаловић, Д. (2012). Читање: од слова до текста. Београд: Филозофски факултет.
      2. Лаловић, Д. (2013). Теоријски и примењени аспекти психологије читања (зборник радова). Универзитет у Београду, Филозофски факултет.
      3. Miles, T.R. & Miles, E. (2004). Disleksija. Naklada Slap
      4. Snowling, J.M., & Hulme, C. (2005). The Science of Reading: A Handbook. Wiley-Blackwell (одабрана поглавља)
      5. Čudina-Obradović, M. (2014). Psihologija čitanja: od motivacije do razumijevanja. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga: Učiteljski fakultet sveučilišta.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставеПредавања. Дискусије у великим и малим групама.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања20Писмени испит
      Практична наставаУсмени испит60
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари