Navigacija

Opis predmeta

21M00005 - Psihologija čitanja

Specifikacija predmeta
Naziv Psihologija čitanja
Akronim 21M00005
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura,Prevođenje
Modul modul Anglistika, modul Germanske studije: Zapadna i Severna Evropa, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
      Uslovljenost drugim predmetima / Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj kursa je da se iz kognitivne perspektive sagleda proces čitanja kao kompleksne sposobnosti koja zahteva angažovanje i koordinaciju više kognitivnih procesa poput pažnje, percepcije, kodiranja, pamćenja, mišljenja. Studenti će se upoznati sa osnovnim konceptima, empirijskim nalazima u ovoj oblasti i modelima koji objašnjavaju proces čitanja. Jedan od ciljeva biće i da studenti umeju da prepoznaju razvojni poremećaj vezan za teškoće u čitanju - disleksiju i da pruže podršku učenicima sa tim teškoćama u toku nastave. U toku kursa, posebna pažnja biće usmerena na to da studenti razumeju značaj i potencijal čitalačke sposobnosti u obrazovnom kontekstu.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će biti u stanju da: - opišu i razumeju ulogu kognitivnih procesa pri čitanju; - razumeju osnovne koncepte i empirijske nalaze iz ove oblasti istraživanja; - opišu i razumeju preduslove za usvajanje čitanja i ovladavanje ovom veštinom; - prepoznaju razvojni poremećaj vezan za teškoće u čitanju - disleksiju i da pruže podršku učenicima sa tim teškoćama u toku nastave; - razumeju faktore koji utiču na motivaciju za čitanje; - razumeju čitalačku pismenost kao jednu od ključnih učeničkih kompetencija.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Uvod u oblast psihologije čitanja; Metode za ispitivanje procesa čitanja; Kognitivni procesi u osnovi čitanja; Čitanje reči; Čitanje rečenica i teksta; Rana pismenost; Usvajanje čitanja; Čitanje na jezicima sa različitim ortogafijama; Čitanje kod bilingvala; Teškoće u usvajanju čitanja i razvojna disleksija; Individualne razlike u sposobnosti čitanja i ubrzavanje čitanja; Motivacija za čitanje; Čitalačka pismenost.
      Sadržaj praktične nastave Studenti će podeljeni u grupe po troje ili četvoro u toku semstra uz podršku nastavnika osmisliti i sprovesti malo empirijsko istraživanje vezano za teme koje se obrađuju na kursu, napisati izveštaj o istraživanju i prezentovati svoje rezultate pred ostalim studentima na kraju semestra.
      Literatura
      1. Lalović, D. (2012). Čitanje: od slova do teksta. Beograd: Filozofski fakultet.
      2. Lalović, D. (2013). Teorijski i primenjeni aspekti psihologije čitanja (zbornik radova). Univerzitet u Beogradu, Filozofski fakultet.
      3. Miles, T.R. & Miles, E. (2004). Disleksija. Naklada Slap
      4. Snowling, J.M., & Hulme, C. (2005). The Science of Reading: A Handbook. Wiley-Blackwell (odabrana poglavlja)
      5. Čudina-Obradović, M. (2014). Psihologija čitanja: od motivacije do razumijevanja. Zagreb: Golden marketing – Tehnička knjiga: Učiteljski fakultet sveučilišta.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2 2
      Metode izvođenja nastave Predavanja. Diskusije u velikim i malim grupama.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 60
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari