21М26007 - Језик уџбеника
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Језик уџбеника | |||
Акроним | 21М26007 | |||
Студијски програм | Библиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура | |||
Модул | ||||
Тип студија | мастер академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | обавезан | |
Условљеност другим предметима | Нема услова | Облик условљености | ||
Циљеви изучавања предмета | Упознавање са теоријом о уџбенику као културно-потпорном систему и стицање увида о значају језика уџбеника као главног структурног елемента уџбеника. Усвајање знања о формативним функцијама уџбеника, са фокусом на језику уџбеника. Стицање знања о карактеристикама језика уџбеника. Упознавање са главним линијама досадашњих испитивања језика уџбеника у свету и код нас. Усвајање адекватних метода и техника за испитивање различитих аспеката језика уџбеника. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Студенти ће усвојити социо-културни приступ уџбенику. Усвојиће знања о дистинктивним карактеристикама језика уџбеника. Стећи ће знања и вештине неопходне за адекватан избор параметара од значаја за процену различитих потпорних и формативних функција уџбеника заснованих на језику. Биће оспособљени да самостално формулишу истраживачка питања која проблематизују различите аспекте језика уџбеника, као и да дизајнирају истраживачке нацрте и примене одговарајуће методе за процену потпорне улоге одређеног аспекта језика уџбеника. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Историја уџбеника. Уџбеник као културно-потпорни систем и језик уџбеника као културно-потпорно средство. Карактеристике језика уџбеника: усмени и писани језик, здраворазумски језик и језик школе, језик специјалне намене, одлике високоспецијализованог диксурса уџбеника. Савремени концепт писмености: читалачка писменост. Дискурс и метадискурс уџбеника: начини репрезентације различитих области људског знања и формирање слике о свету, реграматикализација искуства. Параметри за процену потпорне улоге језика уџбеника: вокабулар уџбеника, читљивост текста (у Ј1 и Ј2), разумевање текста (у Ј1 и Ј2), информативност текста, типови дефиниција, жанровска разноврсност и дистрибуција, мрежа појмова... (Листа није коначна и подложна је променама, јер ће се усклађивати са интересовањима студената). | |||
Садржај практичне наставе | У сагласностима са преференцијама сваког појеничног студента, разматра се предлог теме за истраживање које резултира завршним радом на предмету. Током практичне наставе пролазе се сви кораци истраживачког дела задатка - нацрт истраживања, дефинисање теоријског оквира, одређивање и конструисање корпуса за истраживање, примена одговарајућих метода анализе корпуса, као и адекватних метода и техника обраде података ради извођења емпиријски утемељених генерализација и ваљаних закључака. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе | Теоријска настава изводи се у интерактивном виду у облику дискусије о унапред задатој прочитаној литератури. Практична настава подразумева вођени рад на истраживачком задатку. Литература и истраживачки задатак прилагођавају се интересовањима полазника курса. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | Писмени испит | 50 | ||
Практична настава | 30 | Усмени испит | ||
Пројекти | ||||
Колоквијуми | ||||
Семинари | 20 |