Навигација

Опис предмета

21М26007 - Језик уџбеника

Спецификација предмета
НазивЈезик уџбеника
Акроним21М26007
Студијски програмБиблиотекарство и информатика,Језик, књижевност, култура
Модул
Тип студијамастер академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ6.0Статус предметаобавезан
      Условљеност другим предметимаНема условаОблик условљености
      Циљеви изучавања предметаУпознавање са теоријом о уџбенику као културно-потпорном систему и стицање увида о значају језика уџбеника као главног структурног елемента уџбеника. Усвајање знања о формативним функцијама уџбеника, са фокусом на језику уџбеника. Стицање знања о карактеристикама језика уџбеника. Упознавање са главним линијама досадашњих испитивања језика уџбеника у свету и код нас. Усвајање адекватних метода и техника за испитивање различитих аспеката језика уџбеника.
      Исходи учења (стечена знања)Студенти ће усвојити социо-културни приступ уџбенику. Усвојиће знања о дистинктивним карактеристикама језика уџбеника. Стећи ће знања и вештине неопходне за адекватан избор параметара од значаја за процену различитих потпорних и формативних функција уџбеника заснованих на језику. Биће оспособљени да самостално формулишу истраживачка питања која проблематизују различите аспекте језика уџбеника, као и да дизајнирају истраживачке нацрте и примене одговарајуће методе за процену потпорне улоге одређеног аспекта језика уџбеника.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставеИсторија уџбеника. Уџбеник као културно-потпорни систем и језик уџбеника као културно-потпорно средство. Карактеристике језика уџбеника: усмени и писани језик, здраворазумски језик и језик школе, језик специјалне намене, одлике високоспецијализованог диксурса уџбеника. Савремени концепт писмености: читалачка писменост. Дискурс и метадискурс уџбеника: начини репрезентације различитих области људског знања и формирање слике о свету, реграматикализација искуства. Параметри за процену потпорне улоге језика уџбеника: вокабулар уџбеника, читљивост текста (у Ј1 и Ј2), разумевање текста (у Ј1 и Ј2), информативност текста, типови дефиниција, жанровска разноврсност и дистрибуција, мрежа појмова... (Листа није коначна и подложна је променама, јер ће се усклађивати са интересовањима студената).
      Садржај практичне наставеУ сагласностима са преференцијама сваког појеничног студента, разматра се предлог теме за истраживање које резултира завршним радом на предмету. Током практичне наставе пролазе се сви кораци истраживачког дела задатка - нацрт истраживања, дефинисање теоријског оквира, одређивање и конструисање корпуса за истраживање, примена одговарајућих метода анализе корпуса, као и адекватних метода и техника обраде података ради извођења емпиријски утемељених генерализација и ваљаних закључака.
      Литература
      1. Plut, D. (2003). Udžbenik kao kulturno-potporni sistem. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. (odabrana poglavlja)
      2. Halliday, M. A. K. (Webster, J. J. (ur.)). (2016). Aspects of Lanuage and Learninig. Verlag Berlin Heidelberg: Springer. (odabrana poglavlja)
      3. Davies, I. F. (1999). Textbooks. U: Spolsky, B. & Asher, R. E. (Ur.), Concise Encyclopedia of Educational Linguistics (str. 337–343). Elsevier.
      4. Luke, A. (1999). Textbooks and Primers. U: Wagner, D., Street, B., Venezky, R., & Nisbet, E. (ur.), Literacy: An Internacional Handbook. New York: Garland (str.,186–191). (Boulder, CO: Westview Press.)
      5. Dinić Marinković, M. (2020). O figurativnom jeziku u udžbenicima istorije za osnovnu školu. Komunikacija I Kultura Online, 2020(11), 29–50.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      22
      Методе извођења наставеТеоријска настава изводи се у интерактивном виду у облику дискусије о унапред задатој прочитаној литератури. Практична настава подразумева вођени рад на истраживачком задатку. Литература и истраживачки задатак прилагођавају се интересовањима полазника курса.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавањаПисмени испит50
      Практична настава30Усмени испит
      Пројекти
      Колоквијуми
      Семинари20