21M26007 - Jezik udžbenika
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Jezik udžbenika | |||
Akronim | 21M26007 | |||
Studijski program | Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura | |||
Modul | ||||
Tip studija | master akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | obavezan | |
Uslovljenost drugim predmetima | Nema uslova | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Upoznavanje sa teorijom o udžbeniku kao kulturno-potpornom sistemu i sticanje uvida o značaju jezika udžbenika kao glavnog strukturnog elementa udžbenika. Usvajanje znanja o formativnim funkcijama udžbenika, sa fokusom na jeziku udžbenika. Sticanje znanja o karakteristikama jezika udžbenika. Upoznavanje sa glavnim linijama dosadašnjih ispitivanja jezika udžbenika u svetu i kod nas. Usvajanje adekvatnih metoda i tehnika za ispitivanje različitih aspekata jezika udžbenika. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Studenti će usvojiti socio-kulturni pristup udžbeniku. Usvojiće znanja o distinktivnim karakteristikama jezika udžbenika. Steći će znanja i veštine neophodne za adekvatan izbor parametara od značaja za procenu različitih potpornih i formativnih funkcija udžbenika zasnovanih na jeziku. Biće osposobljeni da samostalno formulišu istraživačka pitanja koja problematizuju različite aspekte jezika udžbenika, kao i da dizajniraju istraživačke nacrte i primene odgovarajuće metode za procenu potporne uloge određenog aspekta jezika udžbenika. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Istorija udžbenika. Udžbenik kao kulturno-potporni sistem i jezik udžbenika kao kulturno-potporno sredstvo. Karakteristike jezika udžbenika: usmeni i pisani jezik, zdravorazumski jezik i jezik škole, jezik specijalne namene, odlike visokospecijalizovanog diksursa udžbenika. Savremeni koncept pismenosti: čitalačka pismenost. Diskurs i metadiskurs udžbenika: načini reprezentacije različitih oblasti ljudskog znanja i formiranje slike o svetu, regramatikalizacija iskustva. Parametri za procenu potporne uloge jezika udžbenika: vokabular udžbenika, čitljivost teksta (u J1 i J2), razumevanje teksta (u J1 i J2), informativnost teksta, tipovi definicija, žanrovska raznovrsnost i distribucija, mreža pojmova... (Lista nije konačna i podložna je promenama, jer će se usklađivati sa interesovanjima studenata). | |||
Sadržaj praktične nastave | U saglasnostima sa preferencijama svakog pojeničnog studenta, razmatra se predlog teme za istraživanje koje rezultira završnim radom na predmetu. Tokom praktične nastave prolaze se svi koraci istraživačkog dela zadatka - nacrt istraživanja, definisanje teorijskog okvira, određivanje i konstruisanje korpusa za istraživanje, primena odgovarajućih metoda analize korpusa, kao i adekvatnih metoda i tehnika obrade podataka radi izvođenja empirijski utemeljenih generalizacija i valjanih zaključaka. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | 2 | |||
Metode izvođenja nastave | Teorijska nastava izvodi se u interaktivnom vidu u obliku diskusije o unapred zadatoj pročitanoj literaturi. Praktična nastava podrazumeva vođeni rad na istraživačkom zadatku. Literatura i istraživački zadatak prilagođavaju se interesovanjima polaznika kursa. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | 50 | ||
Praktična nastava | 30 | Usmeni ispit | ||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | ||||
Seminari | 20 |