Navigacija

Opis predmeta

21M26007 - Jezik udžbenika

Specifikacija predmeta
Naziv Jezik udžbenika
Akronim 21M26007
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljenost drugim predmetima Nema uslova Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje sa teorijom o udžbeniku kao kulturno-potpornom sistemu i sticanje uvida o značaju jezika udžbenika kao glavnog strukturnog elementa udžbenika. Usvajanje znanja o formativnim funkcijama udžbenika, sa fokusom na jeziku udžbenika. Sticanje znanja o karakteristikama jezika udžbenika. Upoznavanje sa glavnim linijama dosadašnjih ispitivanja jezika udžbenika u svetu i kod nas. Usvajanje adekvatnih metoda i tehnika za ispitivanje različitih aspekata jezika udžbenika.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će usvojiti socio-kulturni pristup udžbeniku. Usvojiće znanja o distinktivnim karakteristikama jezika udžbenika. Steći će znanja i veštine neophodne za adekvatan izbor parametara od značaja za procenu različitih potpornih i formativnih funkcija udžbenika zasnovanih na jeziku. Biće osposobljeni da samostalno formulišu istraživačka pitanja koja problematizuju različite aspekte jezika udžbenika, kao i da dizajniraju istraživačke nacrte i primene odgovarajuće metode za procenu potporne uloge određenog aspekta jezika udžbenika.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Istorija udžbenika. Udžbenik kao kulturno-potporni sistem i jezik udžbenika kao kulturno-potporno sredstvo. Karakteristike jezika udžbenika: usmeni i pisani jezik, zdravorazumski jezik i jezik škole, jezik specijalne namene, odlike visokospecijalizovanog diksursa udžbenika. Savremeni koncept pismenosti: čitalačka pismenost. Diskurs i metadiskurs udžbenika: načini reprezentacije različitih oblasti ljudskog znanja i formiranje slike o svetu, regramatikalizacija iskustva. Parametri za procenu potporne uloge jezika udžbenika: vokabular udžbenika, čitljivost teksta (u J1 i J2), razumevanje teksta (u J1 i J2), informativnost teksta, tipovi definicija, žanrovska raznovrsnost i distribucija, mreža pojmova... (Lista nije konačna i podložna je promenama, jer će se usklađivati sa interesovanjima studenata).
    Sadržaj praktične nastave U saglasnostima sa preferencijama svakog pojeničnog studenta, razmatra se predlog teme za istraživanje koje rezultira završnim radom na predmetu. Tokom praktične nastave prolaze se svi koraci istraživačkog dela zadatka - nacrt istraživanja, definisanje teorijskog okvira, određivanje i konstruisanje korpusa za istraživanje, primena odgovarajućih metoda analize korpusa, kao i adekvatnih metoda i tehnika obrade podataka radi izvođenja empirijski utemeljenih generalizacija i valjanih zaključaka.
    Literatura
    1. Plut, D. (2003). Udžbenik kao kulturno-potporni sistem. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. (odabrana poglavlja)
    2. Halliday, M. A. K. (Webster, J. J. (ur.)). (2016). Aspects of Lanuage and Learninig. Verlag Berlin Heidelberg: Springer. (odabrana poglavlja)
    3. Davies, I. F. (1999). Textbooks. U: Spolsky, B. & Asher, R. E. (Ur.), Concise Encyclopedia of Educational Linguistics (str. 337–343). Elsevier.
    4. Luke, A. (1999). Textbooks and Primers. U: Wagner, D., Street, B., Venezky, R., & Nisbet, E. (ur.), Literacy: An Internacional Handbook. New York: Garland (str.,186–191). (Boulder, CO: Westview Press.)
    5. Dinić Marinković, M. (2020). O figurativnom jeziku u udžbenicima istorije za osnovnu školu. Komunikacija I Kultura Online, 2020(11), 29–50.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Teorijska nastava izvodi se u interaktivnom vidu u obliku diskusije o unapred zadatoj pročitanoj literaturi. Praktična nastava podrazumeva vođeni rad na istraživačkom zadatku. Literatura i istraživački zadatak prilagođavaju se interesovanjima polaznika kursa.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit 50
    Praktična nastava 30 Usmeni ispit
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 20