Naziv |
Lingvistika teksta i pragmatika |
Akronim |
1401037 |
Studijski program |
Srpski jezik i književnost |
Modul |
Nastavnički profil, Filološki profil |
Tip studija |
osnovne akademske studije |
Nastavnik (predavač) |
|
Nastavnik/saradnik (vežbe) |
|
Nastavnik/saradnik (DON) |
|
Broj ESPB |
6.0 |
Status predmeta |
izborni |
Uslovljenost drugim predmetima |
Upisan studijski program Srpski jezik i književnost. |
Oblik uslovljenosti |
|
Ciljevi izučavanja predmeta |
Da studenti steknu osnovna znanja u vezi sa srpskim jezikom u kontekstu – bilo u govornom događaju ili u okviru teksta; drugim rečima, da steknu osnovna znanja iz lingvistike teksta i pragmatike, primenjena na srpski jezik; da ova znanja povežu sa znanjima koja stiču na predmetima Sintaksa srpskog jezika, Funkcionalni varijeteti srpskog jezika i Jezička kultura. |
Ishodi učenja (stečena znanja) |
Po položenom ispitu studenti će imati teorijska znanja iz lingvistike teksta i pragmatike, odn. odgovarajućih oblasti analize diskursa. Takođe, biće u stanju da ova znanja i praktično primene u analizi dijaloga i teksta. Studenti će, najzad, biti u stanju da se dalje sami usavršavaju u ovim oblastima. |
Link ka stranici predmeta |
pragmatika.fil.rs |
Sadržaj teorijske nastave |
Način vođenja razgovora (osnovni pojmovi iz analize konverzacije); govorni činovi (pojam govornog čina, tipologija govornih činova, direktni i indirektni govorni činovi, govorni činovi molbe, zahvaljivanja, izvinjavanja, davanja komplimenata i dr. u srpskom jeziku); nameravano značenje i načini na koje ga sagovornik razume: kontekst, pozadinsko znanje, saradnički princip, konverzacione maksime, implikature; učtivost; deiksa (pojam i vrste deikse, upotreba pokaznih reči u srpskom jeziku). Pojam teksta i diskursa; osobine i struktura teksta; načini postizanja tekstualne kohezije; glavne vrste tekstova i njihove osobine. |
Sadržaj praktične nastave |
Analiza dijaloškog teksta; prepoznavanje i određivanje vrste govornih činova; analiza implicitnog značenja na autentičnim jezičkim primerima; prepoznavanje i primena strategija učtivosti; analiza upotrebe pokaznih reči u srpskom jeziku na autentičnim tekstovima; određivanje sredstava tekstualne kohezije; uočavanje osobina glavnih vrsta tekstova. |