Navigacija

Opis predmeta

2101921 - Uvod u južnoslovenske lingvističke studije 1

Specifikacija predmeta
Naziv Uvod u južnoslovenske lingvističke studije 1
Akronim 2101921
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Albanski jezik, književnost, kultura, modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Bibliotekarstvo i informatika, modul Bugarski jezik, književnost, kultura, modul Engleski jezik, književnost, kultura, modul Italijanski jezik, književnost, kultura, modul Japanski jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Mađarski jezik, književnost, kultura, modul Poljski jezik, književnost, kultura, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Ruski jezik, književnost, kultura, modul Slovački jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Ukrajinski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura, modul Holandski jezik, književnost, kultura, modul Češki jezik, književnost, kultura, modul Španski jezik, hispanske književnosti i kulture
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Student mora biti upisan na studijski program Jezik, književnost, kultura. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Ovladavanje teorijsko-metodološkim osnovama za proučavanje južnoslovenskih, pretežno balkanoslovenskih jezika (bugarski, makedonski, srpski). Prepoznavanje glavnih diferencijalnih jezičkih osobina na slovenskom jugu u svetlu dijalekatskih kontinuuma i razvoja jezičke balkanizacije (odnos jezička porodica : jezički savez).
      Ishodi učenja (stečena znanja) Student će upoznati osnovne elemente južnoslovenskog jezičkog kompleksa, kao i osnovne obrise južnoslovenske jezičke diferencijacije. Ovladaće osnovnim postavkama lingvističke teorije jezičkog saveza i jezičke konvergencije u svetlu multikulturalnih interakcija i bilingvizma. Na konkretnom, južnoslovenskom jezičkom materijalu (pre svega bugarski, makedonski, srpski) student će umeti da prepozna opštebalkanske jezičke pojave (strukturne paralelizme) i sagleda balkanoslovenske jezičke specifičnosti, uključujući njihovo prisustvo u procesima jezičke standardizacije.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Slovenski jezici i južnoslovenska jezička zajednica (dve grupe Južnih Slovena). Sloveni na Balkanu, nastanak i razvoj južnoslovenskih jezika. Južni Sloveni i migracije. Sociolingvističke i društvenoistorijske pretpostavke formiranja jezičkog saveza. Balkanski jezički savez i balkanizmi. Teorijske postavke (F. Miklošič, K. Sandfeld, H. Šaler, P. Asenova, P. Ilievski, U. Vajnrajh i dr.). Kriteriji za izdvajanje jezičkih balkanizma. Stanje u južnoslovenskim jezicima i dijalektima. Pojave na fonetsko-fonološkoj i prozodijskoj ravni. Strukturna analitizacija kao balkanizacija (opšti padežni oblik, partikulizacija pom. glagola, gubljenje infinitiva i dr.). Sintaksički i dr. balkanizmi.
      Sadržaj praktične nastave -
      Literatura
      1. 1) Petя Asenova, Kъm harakteristikata na balkanskiя ezikov sъюz, Godišnik na Sofiйskiя universitet, 74-1, Sofiя 1984, 177-268, 2) Pavle Ivić, Hijerarhija srodstva među jezičkim i dijalekatskim tipovima na slovenskom jugu, Referati za VII međunarodni kongres slavista, Novi Sad 1973, 15-38. 3) Prvoslav Radić, Uvod u srbistiku 1, Filološki fakultet, Beograd 2011, 7-80 (skripta). 4) Blaže Koneski, Istorija makedonskog jezika, Beograd 1966, 177-189.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Predavanja, konsultacije, diskusije, rad u grupama, samostalan rad, učenje uz pomoć kompjutera itd.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit 70
      Praktična nastava Usmeni ispit
      Projekti 10
      Kolokvijumi
      Seminari