2101921 - Uvod u južnoslovenske lingvističke studije 1
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Uvod u južnoslovenske lingvističke studije 1 | |||
Akronim | 2101921 | |||
Studijski program | Jezik, književnost, kultura | |||
Modul | modul Albanski jezik, književnost, kultura, modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Bibliotekarstvo i informatika, modul Bugarski jezik, književnost, kultura, modul Engleski jezik, književnost, kultura, modul Italijanski jezik, književnost, kultura, modul Japanski jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Mađarski jezik, književnost, kultura, modul Poljski jezik, književnost, kultura, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Ruski jezik, književnost, kultura, modul Slovački jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Ukrajinski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura, modul Holandski jezik, književnost, kultura, modul Češki jezik, književnost, kultura, modul Španski jezik, hispanske književnosti i kulture | |||
Tip studija | osnovne akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 3.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | Student mora biti upisan na studijski program Jezik, književnost, kultura. | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Ovladavanje teorijsko-metodološkim osnovama za proučavanje južnoslovenskih, pretežno balkanoslovenskih jezika (bugarski, makedonski, srpski). Prepoznavanje glavnih diferencijalnih jezičkih osobina na slovenskom jugu u svetlu dijalekatskih kontinuuma i razvoja jezičke balkanizacije (odnos jezička porodica : jezički savez). | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Student će upoznati osnovne elemente južnoslovenskog jezičkog kompleksa, kao i osnovne obrise južnoslovenske jezičke diferencijacije. Ovladaće osnovnim postavkama lingvističke teorije jezičkog saveza i jezičke konvergencije u svetlu multikulturalnih interakcija i bilingvizma. Na konkretnom, južnoslovenskom jezičkom materijalu (pre svega bugarski, makedonski, srpski) student će umeti da prepozna opštebalkanske jezičke pojave (strukturne paralelizme) i sagleda balkanoslovenske jezičke specifičnosti, uključujući njihovo prisustvo u procesima jezičke standardizacije. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Slovenski jezici i južnoslovenska jezička zajednica (dve grupe Južnih Slovena). Sloveni na Balkanu, nastanak i razvoj južnoslovenskih jezika. Južni Sloveni i migracije. Sociolingvističke i društvenoistorijske pretpostavke formiranja jezičkog saveza. Balkanski jezički savez i balkanizmi. Teorijske postavke (F. Miklošič, K. Sandfeld, H. Šaler, P. Asenova, P. Ilievski, U. Vajnrajh i dr.). Kriteriji za izdvajanje jezičkih balkanizma. Stanje u južnoslovenskim jezicima i dijalektima. Pojave na fonetsko-fonološkoj i prozodijskoj ravni. Strukturna analitizacija kao balkanizacija (opšti padežni oblik, partikulizacija pom. glagola, gubljenje infinitiva i dr.). Sintaksički i dr. balkanizmi. | |||
Sadržaj praktične nastave | - | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | ||||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, konsultacije, diskusije, rad u grupama, samostalan rad, učenje uz pomoć kompjutera itd. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 20 | Pismeni ispit | 70 | |
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | 10 | |||
Kolokvijumi | ||||
Seminari |