Navigacija

Opis predmeta

2101922 - Uvod u južnoslovenske lingvističke studije 2

Specifikacija predmeta
Naziv Uvod u južnoslovenske lingvističke studije 2
Akronim 2101922
Studijski program Jezik, književnost, kultura,Srpska književnost i jezik sa komparatistikom
Modul modul Albanski jezik, književnost, kultura, modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Bibliotekarstvo i informatika, modul Bugarski jezik, književnost, kultura, modul Engleski jezik, književnost, kultura, modul Italijanski jezik, književnost, kultura, modul Japanski jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Mađarski jezik, književnost, kultura, modul Poljski jezik, književnost, kultura, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Ruski jezik, književnost, kultura, modul Skandinavski jezik, književnost, kultura, modul Slovački jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Ukrajinski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura, modul Holandski jezik, književnost, kultura, modul Češki jezik, književnost, kultura, modul Španski jezik, hispanske književnosti i kulture
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Položen predmet Uvod u južnoslovenske lingvističke studije 1. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Ovladavanje teorijsko-metodološkim osnovama za proučavanje južnoslovenskih, pretežno balkanoslovenskih jezika (bugarski, makedonski, srpski) i njihovog kulturnog (književnog i književnojezičkog) nasleđa. Upoznavanje sa standardizacionim jezičkim procesima (sličnosti i razlike).
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će se upoznati s južnoslovenskim kulturnim nasleđem kroz osnovnu književnojezičku periodizaciju od početaka pismenosti do savremenih vremena. Upoznaće osnovne pojave i stvaraoce u oblasti razvoja književnih jezika i pismenosti uopšte na ovom delu Balkana, kulturološke sličnosti i razlike uslovljene društvenoistorijskim prilikama, posebno s obzirom na procese jezičke standardizacije (monodijalekatski / polidijalekatski i dr. pristupi).
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Počeci pismenosti među Južnim Slovenima i srednjovekovni književni centri (Preslav, Ohrid, Hum, Raška). Nastanak i razvoj srednjovekovne diglosije i damaskinarska literatura u Bugarskoj i Makedoniji. Resavska škola i Konstantin Filozof (bugarsko-srpske književne veze). Sveštenstvo u borbi za narodni jezik (G.S. Venclović, P. Hilandarski, J. Krčovski, K. Pejčinović). D. Obradović i V. Karadžić među Južnim Slovenima. Traganje za književnojezičkom osnovicom. Ka makedonskim posebnostima (P. Zografski, Đ. Puljevski, K. Misirkov). Pobeda narodnog jezika u književnosti. Karadžićeva reforma i paralele u susednim južnoslovenskim jezicima. Južnoslovenska nacionalna konstituisanja i savremena jezička standardizacija (sličnosti i razlike).
      Sadržaj praktične nastave -
      Literatura
      1. 1) Vuk Karadžić, Srbi svi i svuda, Beč 1849, 2) Paйsie Hilandarski, Slavяnobъlgarska istoriя, Sofiя 1966, predg. P. Dinekova, 5-21, 3) Milorad Pupovac, Jezična politika na Balkanu, SOL, 3/1, Zagreb 1988, 1-20, 4) Prvoslav Radić, Uvod u srbistiku 1, Filološki fakultet, Beograd 2011, 81-194 (skripta), 5) Prvoslav Radić, Makedonski tekstovi 19. i 20. veka, Naučna knjiga, Beograd 1987 (1-64).
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      2
      Metode izvođenja nastave Predavanja, konsultacije, referati i diskusije, rad u grupama, samostalan rad (kraće istraživanje), učenje uz pomoć kompjutera itd.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit
      Praktična nastava Usmeni ispit 70
      Projekti 10
      Kolokvijumi
      Seminari