Navigacija

Opis predmeta

2105016 - Metodika nastave književnosti

Specifikacija predmeta
Naziv Metodika nastave književnosti
Akronim 2105016
Studijski program Srpska književnost i jezik
Modul
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljenost drugim predmetima Pozitivno ocenjene predispitne obaveze iz predmeta Uvod u Metodiku 05. Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Obučavanje studenata za uspešno izvođenje nastave u osnovnim školama, gimnazijama i srednjim stručnim školama, odnosno, podsticanje studenata da uz uvažavanje didaktičkih principa i proverene nastavne metodologije svoja stručna znanja i umenja iz književnosti i srpskog jezika na funkcionalan način prenose na učenike. Upoznavanje studenata sa savremenim tendencijama u nastavi Srpskog jezika i književnosti.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Student pouzdano i na funkcionalan način koristi nastavnu metodologiju i metodičke radnje u nastavi književnosti, te ih primenjuje prilikom obrade književnih tekstova različitih žanrova koji se izučavaju u osnovnoj školi, gimnaziji i srednjoj školi. Znanja iz oblasti Metodike nastave književnosti student proširuje u daljem samostalnom istraživačkom radu. Na ovaj način stiče dodatne naučne i stručne kompetencije za razumevanje i pouzdano tumačenje književnih žanrova, odnosno za njihovo adekvatno čitanje i vrednovanje, kao i za primenu stečenih znanja u nastavnoj praksi.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Metodika nastave književnosti obuhvata proučavanje programskih sadržaja koji se usvajaju putem predavanja, seminarskih vežbi, studentskih priprema i prezentacija, a obuhvataju sledeće sadržaje: nastavnu obradu književnih dela (pojam, nivoe obrade), metodičke radnje u proučavanju književnog dela (motivisanje učenika, čitanje, vrste čitanja, istraživačke zadatke i projekte, lokalizovanje teksta, tumačenje nepoznatih reči i izraza, plan teksta, interpretaciju); problemsku, istraživačku i stvaralačku nastavu, metodički pristup književnim žanrovima (tumačenje narodne i autorske lirske pesme, narodne epske pesme, narodne i autorske pripovetke, zbirke pesama ili zbirke pripovedne proze, romana, drame); metodološko povezivanje i objedinjavanje nastave književnosti i jezika; slobodne aktivnosti učenika. Osposobljavanje studenata za rad u specifičnim okolnostima i u vezi sa zahtevima savremene škole (inkluzija, nastava na daljinu, međupredmetne kompetencije, standardi i ishodi učenja...).
    Sadržaj praktične nastave Praktična nastava: vežbe, diskusije, kreativne radionice.Na vežbama i pri samostalnom istraživačkom radu (referati, seminarski radovi) studenti tumače konkretna književna dela različitih žanrova, prisutna u nastavnom kontekstu. Studenti metodička znanja o nastavi književnosti i srpskog jezika primenjuju u pristupu nastavnim sadržajima iz književnosti i srpskog jezika na oba školska nivoa.
    Literatura
    1. Nikolić, Milija. 2009. Metodika nastave srpskog jezika i književnosti. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva. Bajić, Ljiljana. 1994. Metodički pristup zbirci pripovedne proze.Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
    2. Bajić, Ljiljana. 2002. Književno delo Borisava Stankovića u nastavi.Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
    3. Bajić, Ljiljana. 2004. Odabrane nastavne interpretacije. Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva.
    4. Mrkalj, Zona. 2008. Nastavno proučavanje narodnih pripovedaka i predanja. Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
    5. Stanković Šošo, Nataša. 2019. Književno delo Branislava Nušića u nastavi. Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije. Stanković Šošo, Nataša 2006. Topos puta u srpskoj narodnoj bajci. Beograd: Društvo za srpski jezik i književnost Srbije.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Predavanja, vežbe (radionice), samostalni istraživački rad, diskusije, kreativne radionice. Studenti će metodička znanja o nastavi književnosti primenjivati prilikom osmišljavanja pristupa nastavnim sadržajima iz književnosti na oba školska nivoa.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit
    Praktična nastava 10 Usmeni ispit 60
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 20