2109152 - Uvod u lingvistiku
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Uvod u lingvistiku | |||
Akronim | 2109152 | |||
Studijski program | Jezik, književnost, kultura | |||
Modul | modul Albanski jezik, književnost, kultura, modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Engleski jezik, književnost, kultura, modul Italijanski jezik, književnost, kultura, modul Japanski jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Mađarski jezik, književnost, kultura, modul Poljski jezik, književnost, kultura, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Ruski jezik, književnost, kultura, modul Skandinavski jezik, književnost, kultura, modul Slovački jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Ukrajinski jezik, književnost, kultura, modul Holandski jezik, književnost, kultura, modul Češki jezik, književnost, kultura, modul Španski jezik, hispanske književnosti i kulture | |||
Tip studija | osnovne akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 3.0 | Status predmeta | izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | Upisan Filološki fakultet Univerziteta u Beogradu. | Oblik uslovljenosti | ||
Ciljevi izučavanja predmeta | Sticanje znanja iz osnova teorije jezika, razvoj navika osmišljenog pristupa jezičkim pojavama, upoznavanje osnovnih pojmova i metoda istraživanja u okviru posebnih lingvističkih disciplina i vodećih lingvističkih pravaca i škola (sa akcentom na slavističkim lingvističkim centrima), sticanje iskustva u samostalnom lingvističkom istraživanju – od prikupljanja građe do njene iscrpne analize i izlaganja rezultata istraživanja u originalnom naučnom radu. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Student stiče iskustvo učešća u kolektivnom naučnoistraživačkom projektu, zna da samostalno izradi seminarski rad iz oblasti lingvistike, na primerima iz slovenskih jezika ilustruje pojmovni obuhvat osnovnih lingvističkih termina. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Link ka stranici predmeta | https://moodle.fil.bg.ac.rs | |||
Sadržaj teorijske nastave | Mesto lingvistike u sistemu nauka; lingvističke discipline; priroda i poreklo jezika; jezik i mišljenje; jezik kao sistem znakova; struktura jezičkog znaka; jezik i govor; jezičke funkcije; strukturalistički i poststrukturalistički pogledi na jezik; vertikalna i horizontalna stratifikacija jezika; jezik i pismo; nivoi jezičke strukture i njihove jedinice; tipologija jezika; osnovne lingvističke metode istraživanja; nastanak i razvoj lingvistike; uporedno-istorijska lingvistika XIX veka; glavni lingvistički pravci u XX veku; interdisciplinarne oblasti jezičkih istraživanja; kognitivna lingvistika; lingvistika u primeni; jezički nivoi; fonetsko-fonološki nivo; strukturalističke škole u Evropi; gramatika – morfološki i sintaksički nivo (distribucionalizam, transformaciono-generativna teorija Noama Čomskog, Tenjerova teorija valentnosti; dependencijalna sintaksa; Peterburški funkcionalizam, Teorija funkcionalno-semantičkih polja Aleksandra Bondarka). Leksičko-semantički nivo (komponentna analiza; Moskovska semantička škola; Apresjanova interpretativna semantika). | |||
Sadržaj praktične nastave | U predispitne obaveze studenata spada učešće u kolektivnom lingvističkom istraživanju. Tematika istraživanja varira. Do sada su bila obavljena istraživanja na temu: Ilokutivna i referencijalna vrednost gesta; Javni natpisi u srpskom jeziku; Verbalne asocijacije kod Srba sa uzrasnog aspekta; Jezik srpskog muzičkog andegraunda; Reklamni diskurs srpskog jezika; Leksički markeri evidencijalnosti u srpskom jeziku; Stereotip stranca u jezičkoj slici sveta Srba; Diskurs ogovaranja u srpskom jeziku; Verbalne strategije učtivosti u srpskom jeziku; Evidencijalne ekstenzije gramatičkih kategorija; Vizuelni kod govora i semiotika stripa; Žargon i tvorba reči u srpskom jeziku; Diskurs i diskursi u srpskom jeziku; Onomastika u jezičkoj slici sveta Srba; Razlike uslovljene polom u srpskom jeziku; Jezička slika sveta Srba i drugih slovenskih naroda kroz prizmu verbalnih asocijacija; Ekologija i emancipacija jezika nacionalnih manjina u Srbiji; Diskurs natpisa na odeći u srpskom jeziku; Ključne reči i neologizmi iz derivacionog aspekta. Studenti su podeljeni u 4 istraživačka tima. Istraživanje se odvija u 3 faze: prikupljanje i obrada građe, pisanje rada, odbrana rada. Koordinatori timova su zaduženi za prikupljanje rezultata obrađenog korpusa od svojih timova, izradu tezaurusa ili banke podataka koju će kasnije koristiti svi istraživači za pisanje seminarskih radova). Posle prikupljanja građe sledi faza izrade naučnog rada. Na poslednjem predavanju studenti brane radove uz posebno pripremljene prezentacije. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
1 | 1 | |||
Metode izvođenja nastave | Predavanja, tematske diskusije, rad u istraživačkim grupama, koordiniranje rada istraživačkog tima, samostalno prikupljanje građe za kolektivno naučno istraživanje, prezentacija studentskih istraživačkih radova. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 10 | Pismeni ispit | 50 | |
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | 40 | |||
Kolokvijumi | ||||
Seminari |