Navigacija

Opis predmeta

2125028 - Albanski jezik 8

Specifikacija predmeta
Naziv Albanski jezik 8
Akronim 2125028
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Albanski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Položen ispit iz predmeta Albanski jezik 7 Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje sa prirodom, strukturom i osnovnim obeležjima složenih zavisnih rečenica u albanskom jeziku, kao i o mestu tih rečenica u širem korpusu albanske sintaksičke nauke, dalje razrađivanje problematike.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti upoznaju i dalje razvijaju strukturu i prirodu složenih zavisnih rečenica u albanskom jeziku, kao i njihovu povezanost sa određenim komunikacijskim potrebama, čime stiču kompetenciju da ih adekvatno primenjuju, raščlane i analiziraju.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave 1. Priloško-odredbene rečenice, klasifikacija; 2. Mesne rečenice; bez korelativne veze; korealitvne rečenice, vežbanja; 3. Vremenske rečenice; u odnosima istovremenosti; bezvremenosti; vežbanja; 4. Vremenske rečenice; u odnosima prevremenosti; s početnim ograničenjem; sa završnim ograničenjem, vežbanja; 5. Načinske (poredbene) rečenice; sa veznikom kao; sa ostalim veznicima, vežbanja; 6. Količinske rečenice; koje izražavaju meru delovanja; količinu stvari; vežbanja; 7. Količinske rečenice; koje izražavaju meru (količinu, veličinu) osobine radnje ili stanja; vežbanja; 8. Uzročne rečenice; sa veznicima, jer, pošto, što i sa veznicima vremenskog porekla; vežbanja; 9. Uzročne rečenice; sa ostalim uzročnim veznicima; sa veznicima; kao što, da...; vežbanja; 10. Namerne rečenice; sa veznikom: da i sa nultim veznikom; sa ostalim veznicima za označavanje namere; vežbanja; 11. Posledične rečenice; nekorelativne; korelativne, vežbanja; 12. Uslovne rečenice; koje izražavaju realne odnose; nerealne odnose; vežbanja; 13. Dopusne rečenice; sa realnim odnosima; nerealnim odnosima; vežbanja; 14. Poredbene rečenice; gde se upoređuju dva rečenična člana; vežbanja; 15. Poredbene rečenice; gde se upoređuju dva zavisna rečenična člana, vežbanja.
      Sadržaj praktične nastave Proučavanje i analiza strukture svih zavisno-složenih rečenica navedenih u teorijskoj nastavi, kroz vežbanja i konkretne primere za svaku vrstu zavisno-složenih rečenca.
      Literatura
      1. Dhima, Thoma (2008), Gjuha shqipe, Sintaksa, SHBLU, Tiranë
      2. Gramatika e gjuhës shqipe (2002), Sintaksa, Tiranë
      3. Çeliku, Mehmet (2012), Sintaksë e gjuhës shqipe, (Përbërësit sintaksorë), Tiranë
      4. Topalli, Tefë (2007), Gramatika nëpërmjet teksti (Ushtrime sintakse),Shkodër
      5. Akademia e Shkencave e Republikës së Shqipërisë (1997), Gramatika e gjuhës shqipe II (Sintaksa), Tiranë
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      1 1
      Metode izvođenja nastave Predavanja i vežbe: izlaganje naučnih činjenica, predočavanje odgovarajućih primera iz standardnog jezika, diskusija o teorijskim pitanjima i o mogućnostima primene, praktičan rad u vidu analize i sinteze.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 40
      Praktična nastava Usmeni ispit 30
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari