2126111 - Uvod u opštu lingvistiku 1
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Uvod u opštu lingvistiku 1 | |||
Akronim | 2126111 | |||
Studijski program | Jezik, književnost, kultura,Srpski jezik i književnost | |||
Modul | modul Albanski jezik, književnost, kultura, modul Arapski jezik, književnost, kultura, modul Bibliotekarstvo i informatika, modul Bugarski jezik, književnost, kultura, modul Engleski jezik, književnost, kultura, modul Italijanski jezik, književnost, kultura, modul Japanski jezik, književnost, kultura, modul Kineski jezik, književnost, kultura, modul Mađarski jezik, književnost, kultura, modul Poljski jezik, književnost, kultura, modul Rumunski jezik, književnost, kultura, modul Ruski jezik, književnost, kultura, modul Slovački jezik, književnost, kultura, modul Turski jezik, književnost, kultura, modul Ukrajinski jezik, književnost, kultura, modul Francuski jezik, književnost, kultura, modul Holandski jezik, književnost, kultura, modul Češki jezik, književnost, kultura, modul Španski jezik, hispanske književnosti i kulture, Srpski jezik i književnost - filologija i lingvistika, Srpski jezik i književnost - filologija i nastava | |||
Tip studija | osnovne akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 3.0 | Status predmeta | obavezni/izborni | |
Uslovljenost drugim predmetima | Oblik uslovljenosti | |||
Ciljevi izučavanja predmeta | Cilj predmeta je savladavanje osnovnih pojmova iz nauke o jeziku - osnovne jedinice, strukture i funkcije koje su moguće u jeziku uopšte. Pružaju se i osnovna saznanja o različitim pristupima pojavama u jeziku. Poseban naglasak je na onome što je zajedničko: univerzalno u svim jezicima sveta, ili predominantno u većini jezika, kao i odnos univerzalnog i specifičnog u pojedinačnom jeziku. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Student će moći da u daljem studiranju iskoristi opštelingvističko znanje o prirodi ljudskog jezika uopšte, osnovnim lingvističkim kategorijama koje su univerzalne, te da bolje razume prirodu pojedinačnog jezika, imajući na umu da je u osnovi struktura jezika, u mnogim aspektima, univerzalna. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Funkcionisanje jezika kao sistema znakova. Funkcije jezika. Fonetika: Govorni organi. Glasovi. Akustička fonetika. Percepcija govora. Foneme i alofon. Fonološka distinktivna obeležja. Prozodija. Grafologija. Gramatika: Gramatički odnosi (sintagmatski i paradigmatski. Gramatike kategorije u jezicima sveta. Gramatičke vrste (klase) reči. Pristupi proučavanju gramatike (tradicionalni, strukturni, funkcionalni, generativni). Morfologija: Morfeme i alomorfi. Klasifikacija morfema. Struktura reči. Sintaksa: sintaksičke jedinice i konstrukcije. Sintaksičke funkcije. Sintaksičke transformacije. Leksikologija: Reč i leksema. Struktura rečnika. Semantika. Značenje reči. Značenje rečenica. Pragmatika. Značenje i kontekst. Govorni činovi. Deiksa. Diskurs i tekst. Stilistika i retorika. | |||
Sadržaj praktične nastave | ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
2 | ||||
Metode izvođenja nastave | Predavanja dopunjena segmentima interaktivnih oblika nastave. | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | Pismeni ispit | 70 | ||
Praktična nastava | Usmeni ispit | |||
Projekti | ||||
Kolokvijumi | 30 | |||
Seminari |