Naziv |
Istorija srpske slavistike |
Akronim |
21D09001 |
Studijski program |
Jezik, književnost, kultura |
Modul |
modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik |
Tip studija |
doktorske akademske studije |
Nastavnik (predavač) |
|
Nastavnik/saradnik (vežbe) |
|
Nastavnik/saradnik (DON) |
|
Broj ESPB |
9.0 |
Status predmeta |
izborni |
Uslovljenost drugim predmetima |
Slušanje predmeta uslovljeno je prethodnim slavističkim obrazovanjem (srbistika, rusistika, polonistika, ukrajinistika, bohemistika, slova-kistika, belorusistika), pošto se predmet bazira na uvidima u slavistička istraživanja stečenim u prethodnom školovanju. |
Oblik uslovljenosti |
|
Ciljevi izučavanja predmeta |
Longitudinalno praćenje pojmovno-kategorijalnog aparata lingvističke slavistike, i metodologije analize, sticanje teorijskih znanja o najvažnijim pravcima, ličnostima i problematici slavističkih istraživanja kod Srba u 19. i 20. veku, o nastavi sloevenskih jezika, književnosti i kultura u tome razdoblju, izgrađivanje umenja kvalifikovane analize srpskih slavističkih dela nastalih u 19. i 20. veku, kao i umenja aktivnog i produktivnog korišćenja naučne literature iz tog perioda. |
Ishodi učenja (stečena znanja) |
Posedovanje najviših teorijsko-metodoloških akademskih kompetencija u domenu lingvističke slavistike i pratećih aplikativnih sposobnosti neposrednog opserviranja i analize literature uz pomoć objektivnih istraživačkih metoda i tehnika. |
Sadržaj teorijske nastave |
Periodizacija istorije srpske filologije: Vukovski, daničićevski, belićevski i ivićevski period. Počeci izučavanja ruskog jezika u srpskim zemljama (20-e godine 18. veka, karlovačke škole; uvođenje ruskog jezika u prosvetni sistem Srbije od 1849. i dalje). Prvi udžbenici, rečnici, gramatike ruskog jezika, prvi profesori ruskog jezika u Srbiji. Rusistička problematika u periodici onoga doba („Prosvetni glasnik“ i Nastavnik“). Prva polovina 20. veka: znameniti rusisti i njihovo delo (Radovan Košutić, Dimitrije Đurović), značajni rečnici, gramatike, razvoj metodike nastave ruskog jezika, periodika. Druga polovina 20. veka i početak 21. veka: područja ispitivanja lingvističke slavistike, konfrontaciona proučavanja, tipološka proučavanja, kognitolingvistička proučavanja. Slavistička periodika od sredine 20. veka do naših dana. Slavistička memoaristika. Nastava i metodika nastave ruskog jezika od 1945. Značajni pregaoci, njihova dela iz teorije metodike i konfrontacione analize u metodičkoj primeni. Slavističke organizacije i njihov uticaj na razvoj lingvističke slavistike (naučne manifestacije, izdavačka delatnost).Perspektive srpske slavistike. Delatnost katedara za slavistiku na srpskim univerzitetima. |
Sadržaj praktične nastave |
Iste tematske celine u aplikativnom aspektu (sa insistiranjem na umenjima kalifikovane analize relevantih izvora, kao i na umenjima adekvatnog bibliografskog opisivanja, selekcije i prezentacije dela iz srpske slavistike 19. i 20. veka. |