Navigacija

Opis predmeta

21D25002 - Paradigme i modalnost albanskog jezika

Specifikacija predmeta
Naziv Paradigme i modalnost albanskog jezika
Akronim 21D25002
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik
Tip studija doktorske akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 9.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Propisani uslovi prema pravilniku o doktorskim studijama Univerziteta u Beogradu i Filološkog fakultteta. Nivo znanja albanskog jezika B1-B2 prema Zajedničkom evropskom okviru. Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Nadogradnja i usavršavnje gramatičkih znanja o glagolskim, imenskim, pridevskim i drugim karakterističnim paradigmama savremenog albanskog jezika i modalnosti glagolskog sistema, njihova primena u kontrastivno-komparativnom pristupu proučavanju albanskog i srpskog i/ili nekog drugog indoevropskog jezika. Cilj predmeta je unapređivanje znanja iz ove oblasti stečenog na prethodnim nivoima studija, osnovnim akademskim i master studijama.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Detaljniji uvid u strukturu gramatičkog i morfološkog sistema savremenog albanskog jezika, kao i uvid u specifičnost paradigmi (glagolskih, imenskih, pridevskih itd.), specifičnost sistema glagolskih načina, iskazivanja modalnosti i semantike modalnih konstrukcija albanskog jezika iz perspektive naučno-istraživačkog pristupa. Primena stečenih znanja u sintaksičkoj analizi, kontrastivno-komparativnom pristupu, prevođenju itd. Osposobljenost za samostalno koncipiranje i realizovanje naučnih istraživanja u oblasti morfo-sintakse.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Pojam paradgme, njena zastupljenost, krakteristike i funkcionalni opseg u gramatičkom sistemu albanskog jezika. Glagolski sistem albasnkog jezika. Evolucioni prikaz albanskog glagolskog sistema (sličnosti i razlike u odnosu na srpski i druge indoevropske jezike). Konjugacione paradigme i njihove osobenosti. Karakteristike atematske konjugacije. Nelični glagloski oblici (promenljivi i nepromenljivi) i njihovi ekvivalenti u srpskom jeziku. Kategorija lica, vremena i odsustvo glagolskog vida. Deklinacione paradigme. Predloško-padežne konstrukcije pravih i nepravih padeža. Glagolski načini i izražavanje modalnosti, sličnosti i razlike u odnosu na srpski.
      Sadržaj praktične nastave Gramatička analiza tekstova na albanskom u vidu pismenih i usmenih vežbi.
      Literatura
      1. Topalli, Kolec. Sistemi foljor I gjuhësor shqipe. Qendra e Studimeve Albanologjike/Instituti i Gjuhësisë dhe i Leterësisë. Tiranë. Plejad, 2010.
      2. Topalli, Kolec. Sisemi rasor i emrave të shqipës. Akademia e Shkencave e Shqipërisë. Trianë. Plejad, 2009.
      3. Piper, Predrag, Klajn, Ivan. Normativna gramatika srpskog jezika. Matica srpska: Novi Sad, 2014.
      4. Çerpja (Qosja), Adelina. Norma letrare në sistemin foljor, Vështrim historik-analitik i traditës gramatikore të shipës. Qendra e Studimeve Albanologjike / Instituti i Gjuhësisë dhe i Letërsisë. Botimet Albanologjike. Tiranë, 2015.
      5. Ajeti, Idriz. Historia e gjuhës shqipe. Prishtinë, Enti i Botimeve Shkollore, 1969.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4
      Metode izvođenja nastave Interaktvini oblici nastave, samostalan rad studenata.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 30
      Praktična nastava 20 Usmeni ispit 40
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari