Sadržaj teorijske nastave |
Studentima će biti predstavljen razvoj istoriografije srpske književnosti od prvih kratkih pregeleda Jovana Subotića i Jovana Ristića u kojima je uspostavljen pojam srpske književnosti, preko romantičarski inspirisane istoriografije Stojana Novakovića, te istoriografije Jovana Skerlića koji je srpsku književnost posmatrao kroz odnos Vukove romantičarske i Dositejeve racionalističke tradicije, da bi se sa koncepcijom jugoslovenske književnosti Pavla Popovića došlo do potrebe retrospektivnog osvetljavanja konceptualizacije odnosa srpske i hrvatske književnosti od Jovana Subotića, ali i postavio temelj za razmatranje tog odnosa u periodu posle Drugog svetskog rata. Poslednjih trideset godina dvadesetog veka obeleženi su različitim književnoistorijskim pristupima Milorada Pavića i Jovana Deretića: dok je Pavić pišući protivistoriju Skerlićevoj prevashodno idejno određenoj istoriji srpske književnosti prevelikom formalizacijom obezličio srpsku književnost koju je predstavljao (baroka, klasicizma i predromantizma), Jovan Deretić je prvi dao celovitu istoriju srpske književnosti, u dve verzije (1983. i 2002), praćenu i istorijom srpskog romana, kao i poetičkim ispitivanjima srpske književnosti, zbog čega će Deretiću kao presudno značajnom za današnji pojam srpske književnosti biti posvećena naročita pažnja. |
Sadržaj praktične nastave |
Studenti će po sopstvenom izboru analizirati istorije srpske književnosti, kako bi spoznali osobenosti različitih istoriografskih paradigmi u prikazivanju srpske književnosti. Teme studijskih istraživačkih radova mogu se kretati od usko koncentrisanih analiza do širih uporednih pregleda posvećenih piscu ili periodu kod više različitih istoričara srpske književnosti. Teme takođe mogu biti posvećene ispitivanju manje značajnih istoričara neke paradigme u odnosu na najistaknutije istoričare te paradigme, ili poređenju školskih istorija u dvadesetom veku sa istorijama Popovića, Skerlića, Deretića na osnovu kojih su izvođene. Naravno, studenti se mogu i na druge načine baviti praktičnim istraživanjima: od od studenata doktorskih studija očekivano je i da samostalno osmisle temu istraživanja koja bi bila u vezi sa predmetom kursa. |