Navigacija

Opis predmeta

21D05003 - Istorija istoriografije srpske književnosti

Specifikacija predmeta
Naziv Istorija istoriografije srpske književnosti
Akronim 21D05003
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Jezik, modul Književnost, modul Kultura, modul Srpska književnost, modul Srpski jezik
Tip studija doktorske akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 9.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Detaljno upoznavanje studenata sa istorijom istoriografije srpske književnosti.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će umeti da razlikuju različite faze u razvoju istoriografije srpske književnosti, njihove najvažnije predstavnike, i razumeće na koji način je pojam srpske književnosti određivan kroz različite istorije srpske književnosti.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave Studentima će biti predstavljen razvoj istoriografije srpske književnosti od prvih kratkih pregeleda Jovana Subotića i Jovana Ristića u kojima je uspostavljen pojam srpske književnosti, preko romantičarski inspirisane istoriografije Stojana Novakovića, te istoriografije Jovana Skerlića koji je srpsku književnost posmatrao kroz odnos Vukove romantičarske i Dositejeve racionalističke tradicije, da bi se sa koncepcijom jugoslovenske književnosti Pavla Popovića došlo do potrebe retrospektivnog osvetljavanja konceptualizacije odnosa srpske i hrvatske književnosti od Jovana Subotića, ali i postavio temelj za razmatranje tog odnosa u periodu posle Drugog svetskog rata. Poslednjih trideset godina dvadesetog veka obeleženi su različitim književnoistorijskim pristupima Milorada Pavića i Jovana Deretića: dok je Pavić pišući protivistoriju Skerlićevoj prevashodno idejno određenoj istoriji srpske književnosti prevelikom formalizacijom obezličio srpsku književnost koju je predstavljao (baroka, klasicizma i predromantizma), Jovan Deretić je prvi dao celovitu istoriju srpske književnosti, u dve verzije (1983. i 2002), praćenu i istorijom srpskog romana, kao i poetičkim ispitivanjima srpske književnosti, zbog čega će Deretiću kao presudno značajnom za današnji pojam srpske književnosti biti posvećena naročita pažnja.
      Sadržaj praktične nastave Studenti će po sopstvenom izboru analizirati istorije srpske književnosti, kako bi spoznali osobenosti različitih istoriografskih paradigmi u prikazivanju srpske književnosti. Teme studijskih istraživačkih radova mogu se kretati od usko koncentrisanih analiza do širih uporednih pregleda posvećenih piscu ili periodu kod više različitih istoričara srpske književnosti. Teme takođe mogu biti posvećene ispitivanju manje značajnih istoričara neke paradigme u odnosu na najistaknutije istoričare te paradigme, ili poređenju školskih istorija u dvadesetom veku sa istorijama Popovića, Skerlića, Deretića na osnovu kojih su izvođene. Naravno, studenti se mogu i na druge načine baviti praktičnim istraživanjima: od od studenata doktorskih studija očekivano je i da samostalno osmisle temu istraživanja koja bi bila u vezi sa predmetom kursa.
      Literatura
      1. Nenad Nikolić, Identitet srpske književnosti: Priča o književnoistorijskoj ideji; Beograd: Srpska književna zadruga – Partenon, 2019.
      2. Nenad Nikolić, Geometrija prošlosti: Književna istorija Jovana Deretića; Beograd: Službeni glasnik, 2013.
      3. Nenad Nikolić, Problemi savremene književne istorije: Kritička prolegomena za obnovu nacionalnih književnosti i njihovih istorija; Novi Sad: Akademska knjiga, 2015.
      4. Rethinking Literary History: A Dialogue on Theory, Edited by Linda Hutcheon and Mario J. Valdés; Oxford University Press, 2002.
      5. David Perkins, Is Literary History Possible?; The Johns Hopkins University Press, 1992.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      4
      Metode izvođenja nastave Predavanja nastavnika i samostalna istraživanja studenata, diskusija o zaključcima istraživanja.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit 70
      Praktična nastava Usmeni ispit
      Projekti
      Kolokvijumi
      Seminari 30