Navigacija

Opis predmeta

21M05151 - Miloš Crnjanski i svetska književnost

Specifikacija predmeta
Naziv Miloš Crnjanski i svetska književnost
Akronim 21M05151
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura,Srpska književnost
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljenost drugim predmetima bezuslovno Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Sticanje književnoteorijskog, književnoistorijskog i književnokritičkog znanja o odnosu Miloša Crnjanskog – njegovog stvaralaštva i kritičke misli – i svetske književnosti. Tumačenje različitih aspekata dela Miloša Crnjanskog – estetskih, filozofskih, religioznih, istoriografskih, kulturoloških – kroz njihovu kontekstualizaciju u tokove svetske književnosti i istraživanje veza koje se mogu uspostaviti sa delima nekih od najznačajnijih predstavnika svetske literature (Gete, Stendal, Bulgakov, Alber Kami, Tolstoj, Dostojevski, Jonesko, Pirandelo...).Osvetljavanje duhovnoistorijske evolucije u okviru modernističke poetike i u kretanju od avangardnog modernizma do postmoderne: delo Miloša Crnjanskog je reprezentativno za ovu vrstu poetičkog i filozofskog odnosa između nihilizma i modernizma.
    Ishodi učenja (stečena znanja) (1) sposobnost razumevanja i tumačenja dela Miloša Crnjanskog; (2) kontrastivna analiza elemenata književne strukture dela Miloša Crnjanskog i ostvarenja svetske književnosti; (3) uočavanje modernističkog odnosa prema kulturi i tradiciji
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Predmet obuhvata (1) istraživanje teorijskih postavki književne komparatistike, hermeneutike i savremene teorije recepcije; (2) tumačenje osnovnih elementa književne strukture; radnja, kompozicija, junak, vreme, prostor i jezik; (3) razumevanje modernističkog prevrednovavanja kulture i tradicije; (4) uočavanje ideoloških, kulturoloških, estetskih, filozofskih i istoriografskih aspekata modernističkog iskustva; (5) analiza različitih tipova književnog diskursa: poetskog, dramskog, pripovednog, esejističkog, romansijerskog.
    Sadržaj praktične nastave Primena usvojenog znanja u analizi dela Miloša Crnjanskog i nekih od najznačajnijih predstavnika svetske književnosti (Gete, Stendal, Bulgakov, Pirandelo, Jonesko, Džejms Džojs, Alber Kami, Tolstoj, Dostojevski...) obuhvaćenih nastavnim programom predmeta. Primena stečenih znanja u nastavnom procesu osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja.
    Literatura
    1. Milo Lompar, O završetku romana (Smisao završetka u romanu „Druga knjiga Seoba“ Miloša Crnjanskog), Drugo, izmenjeno izdanje, Društvo za srpski jezik i književnost Srbije, Beograd, 2008, 9–330.
    2. Milo Lompar, Apolonovi putokazi, „Službeni list SCG“, Beograd, 2004.
    3. Milo Lompar, Crnjanski i Mefistofel (O skrivenoj figuri „Romana o Londonu“), Drugo, izmenjeno izdanje, Nolit, Beograd, 2007, 7–194
    4. Milo Lompar, Crnjanski – biografija jednog osećanja, Pravoslavna reč, Novi Sad, 2018.
    5. Milo Lompar, Crnjanski i svetska književnosti (biografija jednog osećanja, 2), Pravoslavna reč, Novi Sad, 2021.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave (1) predavanja; (2) vežbe – analitički postupci; (3) vežbe – sintetički postupci;
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 30 Pismeni ispit 70
    Praktična nastava Usmeni ispit
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari