Navigacija

Opis predmeta

21M09014 - Udžbenik ruskog jezika u nastavnoj primeni

Specifikacija predmeta
Naziv Udžbenik ruskog jezika u nastavnoj primeni
Akronim 21M09014
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Jezik i lingvistika, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta obavezan
    Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Sticanje teorijskih znanja o opštoj i lingvodidaktičkoj teoriji udžbenika, njenom pojmovno-kategorijalnom aparatu i metodologiji, ovladavanje umenjima analize jedinica strukturnog i sadržajnog oblikovanja udžbenika, njegovih funkcija i konstrukcijskih sredstava za njihovu realizaciju (iz transverzalne i longitudinalne perspektive), kao i umenjima kompetentnog samostalnog istraživanja na području udžbeničke teorije i ekspertize (valorizacije) udžbenika.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Posedovanje razvijenih teorijsko-metodoloških akademskih kompetencija u domenu teorije udžbenika, kao i pratećih aplikativnih sposobnosti neposrednog opserviranja i analize relevantnih pojava i elemenata strukture, sadržaja i funkcija udžbenika na konkretnom materijalu uz pomoć objektivnih istraživačkih metoda i tehnika, osposobljenost za primenu stečenih znanja i umenja u nastavi ruskog jezika na preparativnom, operativnom i evaluacionom planu.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Teorija udžbenika kao naučna disciplina (ciljevi, metodi, pristupi). Determinantni psihološki, didaktički i metodički činioci oblikovanja udžbenika ruskog jezika za razne uzraste, profile i nivoe učenja. Struktura udžbenika ruskog jezika. Metastruktura. Makrostruktura: teorijsko-spoznajni, instrumentalno-praktični, instruktivni tekst, aparatura organizacije usvajanja, aparatura orijentacije, ilustrativni materijal. Sadržaj kao kategorija teorije udžbenika. Metodički sadržaj. Funkcije udžbenika i principi organizacije udžbeničkog teksta. Problematizacija gradiva i stvaranje kognitivnog konflikta. Metakognitivna funkcija. Motivaciona funkcija. Individualizacija i diferencijacija gradiva. Izgrađivanje kulture služenja udžbenikom. Standardi za oblikovanje i ekspertizu udžbenika.
    Sadržaj praktične nastave Iste tematske celine u aplikativnom aspektu (sa insistiranjem na umenjima kvalifikovane analize relevantnih izvora, transverzalnog, longitudinalnog i komparativnog opserviranja i generalizovanja pojava i elemenata relevantnih za sagledavanje strukture, sadržaja i funkcija udžbenika ruskog jezika i njihovu nastavnu prezentaciju, kao i na umenjima aktivnog i produktivnog korišćenja literature iz oblasti teorije udžbenika).
    Literatura
    1. K. Končarević, Savremeni udžbenik stranog jezika: struktura i sadržaj. Beograd, 2002.
    2. J. Pešić, Novi pristup strukturi udžbenika. Beograd, 1998.
    3. D, Plut, Udžbenik kao kulturno-potporni sistem. Beograd, 2003.
    4. B. Trebješanin, D. Lazarević (prir.), Savremeni osnovnoškolski udžbenik: teorijsko-metodološke osnove. Beograd, 2001.
    5. A. Pešikan i dr., Osnovni standardi kvaliteta udžbenika. Beograd, 2009.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Verbalno-tekstualne, tekstualne, demonstra-tivne, eksperimentalne metode.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja 20 Pismeni ispit
    Praktična nastava 20 Usmeni ispit 40
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 20