Navigacija

Opis predmeta

21M29001 - Žensko autorstvo u mađarskoj kulturi 19. veka

Specifikacija predmeta
Naziv Žensko autorstvo u mađarskoj kulturi 19. veka
Akronim 21M29001
Studijski program Bibliotekarstvo i informatika,Jezik, književnost, kultura
Modul modul Anglistika, modul Iberijske studije, modul Književnost i kultura, modul Komunikacija, mediji i kultura, modul Nastava stranih jezika, modul Orijentalne studije, modul Romanistika, modul Slavistika
Tip studija master akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
Nastavnik/saradnik (DON)
    Broj ESPB 6.0 Status predmeta izborni
    Uslovljenost drugim predmetima Oblik uslovljenosti
    Ciljevi izučavanja predmeta Upoznavanje sa stvaralaštvom spisateljica i prvim ženskm periodičkim publikacijama 19. veka. Cilj predmeta je da predoči uticaj emancipatorsko-feminističkih stremljenja spisateljica i aktivistkinja datog perioda.
    Ishodi učenja (stečena znanja) Studenti će upoznati portrete i stvaralaštvo najistaknutijih mađarskih ženskih autora 19. veka. Upoznaće i prve ženske periodičke publikacije, koje su pored objavljivanja književnih radova mađarskih spisateljica, propagirale ideje o ženskoj emancipaciji, razmatrale pitanja afirmacije žena, ravnopravnosti polova, prava žena na polju obrazovanja i zaposlenja. U pitanju su časopisi, nedeljnici, dnevni listovi namenjeni ženskoj čitalačkoj publici čiji su urednici najpre bili muškarci. Kasnije se osnivaju modni i beletristički časopisi sa prvim urednicama na čelu koje se zalažu za promene postojećih kulturnih modela.
    Sadržaj predmeta
    Sadržaj teorijske nastave Stvaralaštvo i emancipatorske težnje spisateljica Borbale Molnar, Judite Dukai Takač, Eve Takač, Tereze Karač, Tereze Brunsvik, Blanke Teleki, Julije Sendrei, Marije Čapo, Emilije Kanje, Janke i Štefanije Vol, Vilme Gliklih, Roze Švimer, Sesil Tormai, Marije Sabo. Razmatraće se teme i sadržaji ženske periodike: Uranija (Uránia), Regele-Honmives (Regélő-Honművész), Pešti divatlap (Pesti Divatlap), Honderi (Honderű), Eletkepek (Életképek), Helđfutar (Hölgyfutár), Čaladi ker (Családi Kör), Ne eš taršadalom (A Nő és a Társadalom).
    Sadržaj praktične nastave Aanaliza na osnovu pročitanih tekstova.
    Literatura
    1. Kéri, K. (2018) Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon (nemzetközi kitekintéssel és nőtörténeti alapozással). Pécs: Kronosz Kiadó
    2. Pukánszky, B. (2013) A nőnevelés története. Budapest: Gondolat.
    3. Karacs, T. (1845) Néhány szó a nőnevelésről. Életképek 18, 549-555; 21, 645-648.
    4. Takáts, É. (1822) Némely Észrevételek Tekéntetes Kultsár István Úrnak, azon Értekezésére, melyet az 1822-dik Esztendő második felében közöl a Leánykák házi neveléséról. Tudományos Gyűjtemény 6 (12), 36-42.
    5. Gyulai, P. (1908) Írónőink. In: Gyulai Pál Kritikai dolgozatok (1854–1861), Budapest: Magyar Tudományos Akadémia, 272–307.
    Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
    Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
    2 2
    Metode izvođenja nastave Predavanja, interaktivna nastava, diskusije, izlaganje seminarskih radova.
    Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
    Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
    Aktivnosti u toku predavanja Pismeni ispit 70
    Praktična nastava Usmeni ispit
    Projekti
    Kolokvijumi
    Seminari 30