Навигација

Опис предмета

2125025 - Албански језик 5

Спецификација предмета
НазивАлбански језик 5
Акроним2125025
Студијски програмЈезик, књижевност, култура
Модулмодул Албански језик, књижевност, култура
Тип студијаосновне академске студије
Наставник (предавач)
Наставник/сарадник (вежбе)
    Наставник/сарадник (ДОН)
      Број ЕСПБ3.0Статус предметаизборни
      Условљеност другим предметимаПоложен испит из предмета Албански језик 4Облик условљености
      Циљеви изучавања предметаЦиљ предмета је упознавање студената са основним начелима албанске лингвистике.
      Исходи учења (стечена знања)Студент се припрема за примену стечених знања у различитим областима синтаксе.
      Садржај предмета
      Садржај теоријске наставе1. Синтакса као научна дисциплина. Синтаксичке везе. Граматичност, прихватљивост, језичка компетенција и језичка перформанса. 2. Компоненте фразе (синтагме). Семантички односи и приказ структура фраза у синтагмама. 3. Реченица. Шта је то? Значење и дефиниција. Средства повезивања речи у синтагмама и реченицама. 4. Врсте синтаксичких веза у реченицама. Класификација реченица. 5. Реченични чланови. Врсте реченица према значењу. 6. Исказне реченице. Исказно-узвичне; вежбања. 7. Жељене, узвичне и упитне реченице; вeжбања. 8. Главни реченични чланови: субјекат и предикат. 9. Субјекат изражен именицом и заменицом; вежбања. 10. Субјекат изражен поимениченим врстама речи и синтагмом; вежбања. 11. Предикат изражен глаголом, прости глаголски предикат. 12. Предикат изражен неким глаголским начином; глагол kam + инфинитив и глагол jam + герундив; вежбања. 13. Предикат изражен безличним глаголским облицима и сложеним глаголским облицима; вежбања. 14. Сложени глаголски предикат, други део предиката изражен глаголом у коњунктиву и једним безличним обликом; вежбања 15. Сложени глаголски предикат, други део предиката изражен глаголском именицом средњег рода и два глагола у конјунктиву; вежбања.
      Садржај практичне наставеРекапитулација усвојених теоријских знања током предавања; вежбања.
      Литература
      1. Dhima, Thoma (2008), Gjuha shqipe, Sintaksa, SHBLU, Tiranë.
      2. Gramatika e gjuhës shqipe (2002), Sintaksa, ASHSH/IGJL, Tiranë.
      3. Çeliku, Mehmet (2012), Sintaksë e gjuhës shqipe, (Përbërësit sintaksorë), Ilar, Tiranë.
      4. Topalli, Tefë (2007), Gramatika nëpërmjet teksti (Ushtrime sintakse), Enti botues Poligrafik, Shkodër.
      5. Akademia e Shkencave e Republikës së Shqipërisë (1997), Gramatika e gjuhës shqipe II (Sintaksa), Tiranë.
      Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године
      ПредавањаВежбеДОНСтудијски и истраживачки радОстали часови
      11
      Методе извођења наставеИнтерактивна предавања са активним учешћем студената и перманентно развијање дискусије. 2.Вежбе које се састоје у концизном обнављању основних појмова. Активан, проблемски оријентисан, аналитички и критички приступ аутентичном језичком материјалу. 3. Усмено излагање студената.
      Оцена знања (максимални број поена 100)
      Предиспитне обавезеПоенаЗавршни испитПоена
      Активности у току предавања10Писмени испит40
      Практична наставаУсмени испит30
      Пројекти
      Колоквијуми20
      Семинари