Navigacija

Opis predmeta

2125025 - Albanski jezik 5

Specifikacija predmeta
Naziv Albanski jezik 5
Akronim 2125025
Studijski program Jezik, književnost, kultura
Modul modul Albanski jezik, književnost, kultura
Tip studija osnovne akademske studije
Nastavnik (predavač)
Nastavnik/saradnik (vežbe)
    Nastavnik/saradnik (DON)
      Broj ESPB 3.0 Status predmeta izborni
      Uslovljenost drugim predmetima Položen ispit iz predmeta Albanski jezik 4 Oblik uslovljenosti
      Ciljevi izučavanja predmeta Cilj predmeta je upoznavanje studenata sa osnovnim načelima albanske lingvistike.
      Ishodi učenja (stečena znanja) Student se priprema za primenu stečenih znanja u različitim oblastima sintakse.
      Sadržaj predmeta
      Sadržaj teorijske nastave 1. Sintaksa kao naučna disciplina. Sintaksičke veze. Gramatičnost, prihvatljivost, jezička kompetencija i jezička performansa. 2. Komponente fraze (sintagme). Semantički odnosi i prikaz struktura fraza u sintagmama. 3. Rečenica. Šta je to? Značenje i definicija. Sredstva povezivanja reči u sintagmama i rečenicama. 4. Vrste sintaksičkih veza u rečenicama. Klasifikacija rečenica. 5. Rečenični članovi. Vrste rečenica prema značenju. 6. Iskazne rečenice. Iskazno-uzvične; vežbanja. 7. Željene, uzvične i upitne rečenice; vežbanja. 8. Glavni rečenični članovi: subjekat i predikat. 9. Subjekat izražen imenicom i zamenicom; vežbanja. 10. Subjekat izražen poimeničenim vrstama reči i sintagmom; vežbanja. 11. Predikat izražen glagolom, prosti glagolski predikat. 12. Predikat izražen nekim glagolskim načinom; glagol kam + infinitiv i glagol jam + gerundiv; vežbanja. 13. Predikat izražen bezličnim glagolskim oblicima i složenim glagolskim oblicima; vežbanja. 14. Složeni glagolski predikat, drugi deo predikata izražen glagolom u konjunktivu i jednim bezličnim oblikom; vežbanja 15. Složeni glagolski predikat, drugi deo predikata izražen glagolskom imenicom srednjeg roda i dva glagola u konjunktivu; vežbanja.
      Sadržaj praktične nastave Rekapitulacija usvojenih teorijskih znanja tokom predavanja; vežbanja.
      Literatura
      1. Dhima, Thoma (2008), Gjuha shqipe, Sintaksa, SHBLU, Tiranë.
      2. Gramatika e gjuhës shqipe (2002), Sintaksa, ASHSH/IGJL, Tiranë.
      3. Çeliku, Mehmet (2012), Sintaksë e gjuhës shqipe, (Përbërësit sintaksorë), Ilar, Tiranë.
      4. Topalli, Tefë (2007), Gramatika nëpërmjet teksti (Ushtrime sintakse), Enti botues Poligrafik, Shkodër.
      5. Akademia e Shkencave e Republikës së Shqipërisë (1997), Gramatika e gjuhës shqipe II (Sintaksa), Tiranë.
      Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine
      Predavanja Vežbe DON Studijski i istraživački rad Ostali časovi
      1 1
      Metode izvođenja nastave Interaktivna predavanja sa aktivnim učešćem studenata i permanentno razvijanje diskusije. 2.Vežbe koje se sastoje u konciznom obnavljanju osnovnih pojmova. Aktivan, problemski orijentisan, analitički i kritički pristup autentičnom jezičkom materijalu. 3. Usmeno izlaganje studenata.
      Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
      Predispitne obaveze Poena Završni ispit Poena
      Aktivnosti u toku predavanja 10 Pismeni ispit 40
      Praktična nastava Usmeni ispit 30
      Projekti
      Kolokvijumi 20
      Seminari